Beberapa hari selepas kontroversi mengenai komen sensitifnya terhadap penampilan bintang Bollywood, Aishwarya Rai, cef selebriti, Datuk Redzuawan Ismail atau lebih dikenali sebagai Chef Wan, tampil memberi penjelasan dan membuat permohonan maaf.

Menerusi perkongsian di laman Instagram, Chef Wan menegaskan komennya terhadap penampilan Aishwarya di acara karpet merah Festival Filem Cannes 2024 pada 15 Mei lalu, bukan berniat mahu memburukkan atau menghina agama Hindu.

Chef Wan turut mengingatkan wargamaya agar memahami maksud kapsyen yang digunakan oleh akaun Instagram @namastebollywood.in yang bertanyakan ‘perkara pertama terlintas di fikiran’ (‘first thought that goes to mind’) mengenai busana yang dipakai oleh Aishwarya.

“Apabila saya membaca kapsyen itu, perkara yang terlintas di fikiran saya adalah jenis kain yang pereka fesyen gunakan untuk menghasilkan busana Aishwarya. Saya sering melihatnya pada upacara keagamaan Thaipusam di Batu Caves.

“Festival Thaipusam memang banyak kavadi yang dibawa menggunakan bulu burung merak. Bulu burung merak itu cantik. Oleh sebab kapsyen pada klip itu meminta pengikut mengenai perkara pertama terlintas di fikiran dan saya memberikan komen tersebut.

“Sebagai seorang cef selebriti, saya amat menghormati agama dan budaya di serata dunia. Tiada niat untuk saya bersikap perkauman atau menghina agama lain,” tegasnya.

Dalam kesempatan itu, Chef Wan dengan rendah hatinya memohon maaf kepada semua pihak yang tersinggung dengan kenyataannya sebelum ini.

Pada masa yang sama, Chef Wan turut memohon maaf pada Aishwarya dan para peminatnya. Tambahnya lagi, sebagai selebriti ternama, seseorang itu harus bersedia menerima segala kritikan khususnya ketika menggayakan fesyen dalam acara karpet merah.

“Saya juga tidak berniat untuk mempersendakan Aishwarya. Saya mohon maaf pada dia tetapi saya tahu dia tidak mengenali saya dan tidak peduli pun. Saya juga adalah salah seorang daripada ribuan peminatnya.

“Saya amat menyukai lakonannya dan dia amat jelita. Namun saya perlu bersetuju bahawa pereka fesyennya di Festival Filem Cannes hampir setiap tahun tidak menyediakan rekaan yang sebaiknya pada dia,” katanya.

Terdahulu, Chef Wan berdepan siasatan polis berikutan ada pihak membuat laporan mengenai komennya yang berseloroh berkata, gaun yang dipakai Aiswarya seperti membawa kavadi ke upacara Thaipusam.

Menurut Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Ahmad Sukarno Mohd Zahari, kes itu diserahkan kepada Unit Siasatan Jenayah Terkelas (USJT) kerana melibatkan 3R iaitu agama, kaum dan raja.