Kisah pemilik restoran makanan Malaysia pertama yang diiktiraf bintang Michelin di New York, Amerika Syarikat, Cef Salil Mehta, mencuri perhatian ramai baru-baru ini.

Ia berikutan cef itu membuat pendedahan bahawa dia tidak pernah menjejakkan kaki ke Malaysia menerusi satu wawancara segmen “The Dish” di saluran YouTube CBS News.

Menurut Salil, dia menghasilkan makanan mengikut cita rasanya tersendiri dan mula belajar masakan Malaysia daripada kajian dan komuniti Thailand yang menetap di New York.

“Saya tidak pernah ke Malaysia dalam hidup saya,” dedahnya hingga membuatkan pengacara rancangan tersebut, Meg Oliver terkejut.

Salil dilahirkan dan dibesarkan di New Delhi, India, sebelum berhijrah ke New York bagi menceburi dunia reka fesyen namun meninggalkan industri itu dan mengambil alih Laut pada tahun 2010.

Tambah Salil lagi, tujuannya mengalih tumpuan pada bidang kulinari adalah bagi menanggung kos sara hidup di perantauan.

Dalam wawancara itu juga, Salil turut menunjukkan cara untuk membuat hidangan yang kelihatan seperti roti canai. Salah satu menu hidangannya yang paling terkenal adalah ‘Dragon Breath Char Koay Teow’.

Selain itu, Salil juga memperkenalkan menu lain seperti nasi kari ‘claypot’, nasi briyani, nasi padang dan rendang. Restoran itu menawarkan pelbagai hidangan Asia Tenggara dari Malaysia, Singapura dan Thailand.

Hasil tinjauan pada ulasan daripada para pelanggan restoran tersebut, ramai yang memuji keenakan dan keunikan hidangan yang ditawarkan.

Walau bagaimanapun, terdapat segelintir pelanggan warga Malaysia dan Singapura mengakui rasanya tidak sama seperti apa yang ada di Malaysia.