Tindakan chef selebriti dan pengacara Anis Nabilah menawarkan diri untuk menghantar pulang seorang pemuda orang kelainan upaya (OKU) yang cacat penglihatan, meraih pujian ramai.

Menerusi perkongsian di laman Instagram, Anis memberitahu bahawa dia terserempak dengan pemuda bernama Prakash itu ketika sedang makan malam di sebuah restoran.

Melihat pemuda itu lama menanti ‘e-hailing’ di tepi jalan, Anis akhirnya membuat keputusan untuk menghantarnya pulang.

“Saya lihat dia berdiri seorang diri dalam 10 minit. Banyak kereta pandu laju tepi dia, tapi ‘e-hailing’ dia tak sampai-sampai. Jadi saya habis makan, saya pergi kepada dia dan tanya sama ada dia ‘ok’.

“Dia tunggu lama (e-hailing) mungkin dah lewat hampir jam 1 pagi. Saya tawar untuk hantar dia balik. Sambil tu saya sembang dengan dia, dia sangat sopan, lembut berkata-kata serta sangat jelas bertutur,” katanya.

Tambah Anis lagi, Prakash juga bekerja sebagai guru tuisyen bagi mata pelajaran Bahasa Melayu dan Sejarah untuk pelajar Tingkatan 5 yang bakal menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Prakash yang kini mempunyai dua orang pelajar, sedang mencari pelajar-pelajar baharu yang ingin menyertai kelas tuisyennya.

Menurut Anis, ramai yang mencadangkan Prakash menggunakan platform media sosial sebagai medium untuk mencari pelajar, namun dia memerlukan bantuan individu dalam membuat kandungan.

Malah, Prakash juga tidak mampu untuk menampung kos bagi mengupah individu tersebut kerana caj yang dikenakan agak mahal.

“Prakash ada kongsikan nombor telefon, jadi sesiapa yang berminat boleh hubungi dia.

“Saya sangat gembira dapat berjumpa Prakash dan tolong kongsikan video ini agar dapat bantu Prakash mendapatkan lebih ramai pelajar,” ujar Anis.

Lebih mengujakan, selepas video itu tular, Prakash menghubungi Anis untuk memaklumkan bahawa kisahnya turut dilaporkan dalam akhbar berita Tamil dan diberi tawaran kerja oleh individu dari bank tempatan.

Video itu menerima pelbagai reaksi dan maklum balas daripada wargamaya serta rakan-rakan selebriti yang rata-rata memuji tindakan Anis dan sikap Prakash yang sopan dan fasih berbahasa Melayu.