Pelakon dan pengacara Mira Filzah tampil bersuara selepas namanya berada dalam senarai gerakan boikot ‘Blockout 2024’ yang kini menjadi topik perbincangan utama menerusi media sosial.

Tidak berdiam diri, Mira atau nama penuhnya Nur Amirah Filzah Badioezaman, menunjukkan hantaran-hantaran Instagram mengenai solidaritinya terhadap Palestin yang menjadi mangsa kekejaman tentera rejim Zionis.

“Siapa yang datang semata-mata nak ‘stalk’ sahaja, rasa “dan dan” ‘repost’. Siapa yang dah lama ‘follow’ atau memang ‘follow’, mesti tahu apa yang saya selalu ‘repost’.

“Ini saya tunjuk ya. Sebelum 12hb Mei, (sebelum ‘block out trend’ ini jadi tular) pada 10hb, 9hb, 8hb, 7hb pun saya ada ‘repost’,” katanya menerusi ciapan di laman X.

mirafilzah

Pada masa yang sama, Mira turut menasihatkan wargamaya agar tidak mengeluarkan kata-kata sesat kepada mana-mana pihak ketika melakukan gerakan boikot tersebut.

“Saya bercakap ini untuk semua. Lakukan apa sahaja yang anda mahu. Kalau ingin sekat, buatlah tetapi tidak perlu sampai keluarkan kata-kata yang tidak baik.

“Ia adalah #blockout bukan #makiout. Ingat, penulisan kita pun ada dosa dan pahala,” katanya.

Terdahulu, gerakan ‘Blockout 2024’ bermula selepas acara fesyen Met Gala 2024 di New York pada 6 Mei lalu sebagai bantahan terhadap selebriti yang membisu mengenai penindasan Zionis terhadap Palestin.

Antara nama besar Hollywood yang tersenarai dalam gerakan tersebut ialah Justin Bieber, Taylor Swift, Kim Kardashian, Lady Gaga, Beyonce, Haley Bailey, Kylie Jenner, Zendaya, Miley Cyrus, Ariana Grande dan Selena Gomez.

Nama selebriti Malaysia yang turut tersenarai ialah Nadhir Nasar, Meerqeen, Scha Alyahya, Awal Ashaari, Daiyan Trisha, Eyka Farhana, Janna Nick, Nabila Razali, Ameera Khan dan Neelofa.