Kepercayaan kuno kaum Minahasa di Indonesia mengenai jasad manusia yang disemadikan di dalam waruga, iaitu tempat persemadian mayat atau makam, mencetus inspirasi buat syarikat produksi D’Ayu Pictures untuk menghasilkan filem seram “Waruga: Kutukan Ilmu Hitam”.

Mengikut kepercayaan Minahasa, jasad manusia yang disemadikan di dalam waruga dengan kedua-dua lutut dirapatkan ke dada seperti kedudukan bayi semasa dalam kandungan, dikatakan akan dilahirkan semula pada masa akan datang.

Pengarahnya, Azaromi Ghozali berkata, idea untuk menghasilkan filem ini bermula dengan penceritaan seorang penulis bernama Gawar Sawba’yah mengenai kepercayaan kuno berkenaan.

“Pada masa sama, saya mempunyai sebuah idea cerita seram yang berkait dengan ilmu hitam dan pemujaan mayat, secara tak langsung ia berkait dengan tentang kepercayaan kaum Mihanasa ini. Jadi saya gabungkan dua idea ini maka terhasilnya filem “Waruga: Kutukan Ilmu Hitam”.

“Filem ini menceritakan tentang ilmu hitam serta pemujaan untuk membangkitkan semula jasad orang yang telah mati. Saya memilih tajuk Waruga ini sebagai simbolik dan inspirasi kepada upacara kelahiran semula mengikut kepercayaan Minahasa,” katanya.

Azaromi ditemui di malam gala dan tayangan perdana filem “Waruga: Kutukan Ilmu Hitam” yang berlangsung di GSC The Starling Mall, Petaling Jaya, pada Rabu. Turut hadir ialah penerbit eksekutif, Datuk Rosmar Ayu Mokhtar dan barisan pelakon.

batch IMG 2427
batch IMG 2415
Penerbit, pengarah dan barisan pelakon memeriahkan malam gala dan tayangan perdana filem “Waruga: Kutukan Ilmu Hitam

Menurut Azaromi, beberapa babak yang dipaparkan dalam filem itu tidaklah dipaparkan dengan terlalu ‘extreme’ kerana terikat garis panduan yang telah ditetapkan oleh Lembaga Penapisan Filem (LPF) demi menjaga sensitiviti masyarakat.

“Dalam dialog filem ini, kami tukar nama kaum Minahasa kepada Mihanasa demi menjaga sensitiviti dan skrip juga telah dihantar ke Indonesia terlebih dahulu. Kepercayaan kuno ini sudah terlalu lama dan difahamkan sekarang tiada lagi perkara khurafat berlaku melibatkan Waruga jadi tiada masalah.

“Cuma di Malaysia, sudah tentu saya perlu berhati-hati kerana ada LPF, dan alhamdulillah filem ini diklasifikasikan sebagai 13. Jadi sebab itu saya tidak terlalu tunjukkan babak ritual pemujaan atau membangkitkan mayat dan saya gantikan dengan burung gagak sebagai simboliknya.

“Mantera yang digunakan dalam dialog filem ini juga adalah fiksyen semata-mata dan tiada unsur pemujaan pun. Kami banyak gunakan kesan bunyi agar dapat membangkitkan keseraman babak itu. Saya pun takut kalau gunakan mantera yang sebenar.

“Untuk filem ini, saya menggunakan konsep ‘open ending’ supaya penonton boleh membayangkan sendiri apa kisah yang berlaku seterusnya. Saya harap penonton dapat melihat dari sudut positif tentang mesej yang disampaikan,” katanya yang sudah membuat perancangan untuk menghasilkan sekuel filem tersebut.

batch IMG 2718
Azaromi berharap filem “Waruga: Kutukan Ilmu Hitam” menerima maklum balas positif daripada penonton

Dalam pada itu, Rosmar Ayu mengharapkan filem ini “Waruga: Kutukan Ilmu Hitam” mendapat sambutan menggalakkan daripada penonton, terutama kepada penggemar filem seram.

“Buat masa sekarang saya telah dilamar oleh tiga syarikat pengedaran dari Indonesia bagi mengadakan tayangan serantak di sana. Namun atas beberapa kekangan, kami terpaksa membatalkan tayangan di sana.

“Bagaimanapun, selepas treler filem ini keluar, kami dilamar oleh tiga lagi syarikat pengedaran untuk menayangkan filem ini di negara Asean lain seperti Vietnam, Kemboja, Laos, Myanmar dan Filipina, selain di Turki dan Azerbaijan,” katanya.

Dibintangi barisan pelakon hebat seperti Datin Elvina Mohamad, Zahiril Adzim, Eriza Allya, Sahronizam Noor dan Ruminah Sidek, “Waruga: Kutukan Ilmu Hitam” bakal menghantui pawagam seluruh negara mulai 15 Februari 2024.