Pelakon Datin Elvina Mohamad menyisihkan perasaan takut dan mencabar dirinya untuk membintangi filem seram buat kali pertama menerusi filem terbaharu terbitan D’Ayu Pictures, “Waruga: Kutukan Ilmu Hitam”.

Kata Elvina, jalan cerita yang menarik dan barisan pelakon menjadi faktor dia bersetuju untuk membintangi filem yang mengetengahkan kepercayaan kuno kaum Minahasa dari Indonesia tersebut.

“Ini adalah kali pertama saya menerima tawaran untuk berlakon dalam filem seram, sebabnya saya seorang yang penakut. Jadi sebelum ini saya sering menolak tawaran filem seram.

“Tetapi selepas melihat jalan cerita dan barisan pelakon filem ini, saya kata mengapa tidak untuk mencuba dan cabar diri sendiri,” yang ditemui di malam gala dan tayangan perdana filem “Waruga: Kutukan Ilmu Hitam”.

Menurut Elvina, atau nama sebenarnya Norzalina Mohamad, dia tidak terlepas dari gangguan makhluk halus ketika terlibat dengan penggambaran yang dijalankan di sebuah banglo di Lembah Klang.

Jadi sepanjang penggambaran memang saya akan jaga kelakuan dan percakapan, tetapi masih berdepan gangguan makhluk halus pada hari terakhir penggambaran.

“Banyak gangguan yang terjadi melibatkan peralatan seperti kamera dan ‘walkie-talkie’, serta cermin yang digunakan sebagai prop juga pecah beberapa kali sehingga kami tidak dapat menjayakan satu babak dan terpaksa tukar ke babak lain. Seolah-olah ‘dia’ tak mengizinkan kami meneruskan penggambaran.

“Ada juga seorang pekerja yang melihat sesuatu yang menyerupai saya di tingkat atas rumah, sedangkan pada ketika itu saya berada di tingkat bawah. Selain itu, saya ternampak dua pelakon yang menjadi hantu, sepatutnya ada seorang sahaja seperti apa yang pengarah beritahu,” katanya.

batch IMG 2600

Tambah Elvina lagi, selepas terlihat makluk misteri itu, dia terpaksa menghentikan penggambaran buat seketika dan mendengar bacaan ayat-ayat suci Al-Quran untuk menenangkan diri.

Malah pihak produksi turut mengambil inisiatif untuk melakukan bacaan doa selamat dan solat hajat bagi membendung gangguan-gangguan makhluk halus sepanjang penggambaran.

Antara gangguan lain yang berlaku pada Elvina adalah dirinya ditindih sesuatu ketika tidur, dan kejadian itu berlaku ketika waktu siang di rumahnya sendiri.

“Sepanjang menjalani penggambaran, saya banyak kali rasa seperti kena tindih. Balik ke rumah setiap kali tidur saja mesti kena dan membuatkan saya sampai tak boleh bernafas. Saya hanya nampak bayangan hitam.

“Saya juga elakkan untuk berjumpa dengan anak-anak pada ketika itu sebab bimbang mereka terkena gangguan. Biarlah rindu sekejap, saya hanya tawakal untuk selesaikan tanggungjawab saya,” katanya.

Filem “Waruga: Kutukan Ilmu Hitam” arahan Azaromi Ghozali ini bakal menemui penonton di pawagam seluruh negara bermula 15 Februari ini.

Selain Elvina, pelakon lain yang turut membintangi filem ini ialah Zahiril Adzim, Eriza Allya, Sahronizam Noor dan Ruminah Sidek.