Pelakon dan penyanyi Daiyan Trisha tidak takut untuk bersuara bagi membela nasib rakyat Palestin meskipun perkara itu berkemungkinan akan merisikokan kontraknya dengan jenama-jenama terkenal antarabangsa.

Daiyan, atau nama lengkapnya Daiyan Trisha Mohd Nasaruddin, berpendapat bahawa sudah tiba masanya untuk dia berdiri teguh atas prinsipnya, dan enggan berdiam diri untuk masa yang lama.

Menurut pelantun lagu “Penat” itu, dia percaya rezeki Tuhan ada di mana-mana, serta bersyukur dengan nikmat kejayaan dan kebahagiaan yang dikurniakan dalam kehidupannya.

“Di saat-saat gentir ini saya tak akan pernah boleh berdiam diri dan membelakangkan agama saya, kepercayaan saya dan paling utama, saudara-mara saya di Gaza yang sedang bertarung nyawa, dibunuh, diperlakukan dengan sangat kejam dan dirampas segala hak kemanusiaan mereka.

“Mereka didiamkan sementara dunia disuap propaganda zionis yang sudah terang lagi bersuluh sebuah penipuan yang tidak masuk akal.

“Selama ini saya kerap bersuara, dan saya tidak akan berhenti di sini hanya kerana saya mulai diiktiraf di persada yang berbeza – malah saya akan bersuara dengan lebih lantang,” katanya.

Sehubungan dengan itu, Daiyan menggunakan peluang sebagai seorang pempengaruh untuk terus bersuara lantang bagi memperjuangkan hak saudara mara Islam yang menderita di sana.

“Saya tidak akan berhenti di sini hanya kerana saya mulai diiktiraf di persada yang berbeza, malah saya akan bersuara dengan lebih lantang.

“Dunia kita sudah makin hampir di saat-saat akhir. Jika ada masa yang tepat untuk kita bersuara dan melawan, ia adalah sekarang,” katanya.

Dalam pada itu, Daiyan juga telah menyalurkan sumbangan RM20,000 kepada tabung Cinta Gaza Malaysia (CGM) bagi membantu rakyat Palestin serta menyeru orang ramai untuk sama-sama bersedekah dan memanjatkan doa buat rakyat Palestin.

“Sedekah, doa, percaya, lantang, berani. Mudah-mudahan kita semua sentiasa diberkati, dilindungi, dikasihi oleh Yang Maha Satu, Yang Maha Agung. Semua untuk-Nya. bermula dari-Nya. Dan akan berakhir dengan-Nya jua,” katanya.