Skandal kewangan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) merupakan antara kejadian yang bukan sahaja menggemparkan Malaysia, malah mendapat perhatian di seluruh dunia.

Perkara ini mendorong pengarah Cassius Michael Kim untuk menghasilkan sebuah filem dokumentari berjudul “Man On The Run” (MOTR), yang menceritakan kisah 1MDB melibatkan bekas Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak dan seorang ahli perniagaan yang sedang diburu iaitu Jho Low.

“Walapun ia mendapat liputan yang meluas, namun masih ramai lagi yang tidak tahu tentang perjalanan sebenar mengenai skandal ini dengan lebih mendalam.

“Jadi, filem ini akan memberi penerangan terhadap apa yang berlaku, terutama sekali untuk mereka yang mengikuti perkembangan kes ini,” katanya yang hadir ke malam gala tayangan perdana filem “Man On The Run” di GSC Mid Valley Megamall, Kuala Lumpur, malam tadi.

Malah, Cassius berpendapat ini adalah waktu yang relevan untuk menayangkan filem ini memandangkan telah berlakunya perubahan pentadbiran kerajaan dan pemimpin negara.

“Saya rasa perubahan dalam kerajaan di sini telah memberi situasi yang mengalu-alukan untuk filem ini sendiri. Saya tidak tahu jika perkara ini akan berlaku tanpa perubahan kerajaan,” katanya lagi.

Bercerita lanjut mengenai pembikinan filem dokumentari ini, Cassius tidak menafikan bahawa dia berdepan pelbagai cabaran sebelum mengangkat kisah 1MDB ke layar perak.

“Saya rasa cabaran terbesar ialah menghasilkan cerita global yang terbaik dan cara memuatkan semua elemen dalam jumlah masa yang singkat di layar perak. Selain itu, kami cuba mengkatalogkan semua butiran dalam sebuah buku, yang hampir 400 halaman tetapi pendekatan sebegitu kurang berfungsi.

“Jadi kami cuba mencari intipati cerita itu dan apakah tumpuan utama kami. Saya fikir apa yang kami putuskan pada akhirnya adalah memastikan cerita itu mengenai rakyat. Ia adalah cerita tentang orang yang melakukan jenayah, orang yang menderita dan orang yang mendedahkan skandal itu,” katanya.

Pengarah itu turut berdepan situasi di mana terdapat segelintir pihak termasuk selebriti-selebriti Hollywood yang enggan ditemu bual atau melibatkan diri dalam “MOTR” atas sebab-sebab tertentu.

1mdb

Antara individu lain yang ditemu bual ialah Perdana Menteri Malaysia yang ke-10, Datuk Seri Anwar Ibrahim; bekas Ahli Parlimen Damansara, Tony Pua; Pengarang Sarawak Report, Clare Rewcastle-Brown; penerbit dan Ketua Pegawai Eksekutif The Edge Media Group, Ho Kay Tat; bekas pegawai PetroSaudi International Ltd, Xavier Andre Justo; serta ejen Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI), Charles W O’Neal dan David Smith yang memainkan peranan penting dalam penyiasatan kes skandal 1MDB.

Ia juga termasuk temu bual terakhir bersama Datuk Seri Najib Razak sebelum beliau dihantar ke penjara selepas disabit kesalahan berkaitan skandal 1MDB.

Dalam pada itu, bekas Ahli Parlimen Damansara dan bekas Ketua Pegawai Eksekutif Cyber Village Sdn Bhd, Tony Pua berkata, dengan terhasilnya filem “MOTR” ini, dia berharap dapat membuka mata penonton terutamanya generasi muda tentang jenayah rasuah yang berlaku dalam negara.

“Seperti yang kita dapat lihat dalam filem dokumentari ini, ramai yang menganggap kisah 1MDB sudah lama dan perlu meneruskan hidup.

“Ya, memang betul kita perlu teruskan hidup tetapi ini merupakan sebuah kisah yang perlu diceritakan, sebuah kisah ketamakan dan rasuah dalam negara kita yang generasi muda perlu tonton, ingati dan tahu bahawa ini adalah sesuatu yang tidak boleh dibiarkan berlaku lagi dalam negara kita,” katanya yang hadir ke tayangan perdana tersebut.

Turut hadir adalah salah seorang penerbit “MOTR” iaitu Fabian W. Joseph yang meluahkan rasa gembira kerana pembikinan filem dokumentari ini berjalan dengan lancar dan semua pihak yang ditemu bual memberikan kerjasama sebaiknya.

“MOTR” mendedahkan kisah benar yang mengejutkan tentang rasuah dan pengkhianatan yang menggegarkan kestabilan kewangan seluruh negara. Ia turut membabitkan Jho Low, seorang ahli perniagaan misteri yang merancang untuk mengeksploitasi dana kekayaan Malaysia menerusi apa yang diketahui umum sebagai 1MDB.

Dengan kerjasama Perdana Menteri ketika itu, Datuk Seri Najib Tun Razak, Jho Low dipercayai
menyalurkan berbilion-bilion wang ke dalam akaun bank global untuk memupuk gaya hidupnya yang mewah, bahkan membiayai pembikinan filem Hollywood “The Wolf Of Wall Street”.

‘Penyelidikan’ yang dilakukan oleh Cassius Michael Kim ini membongkar rangkaian rasuah serta mendedahkan kesan mendalam skandal kewangan yang besar ini.

Filem dokumentari “MOTR” akan ditayangkan di pawagam seluruh Malaysia pada 19 Oktober ini.