Majlis pelancaran Filem Festival Jepun (JFF) 2023 untuk edisi ke-19 telah berlangsung secara rasminya di GSC Mid Valley Megamall, Kuala Lumpur, pada Selasa.

Majlis itu menyaksikan kehadiran Yang Berhormat Timbalan Menteri Komunikasi dan Digital, Teo Nie Ching, Duta Jepun ke Malaysia, Katsuhiko Takahashi, Pengarah Japan Foundation Kuala Lumpur (JFKL), Tsukamoto Norihisa, Ketua Pegawai Eksekutif GSC, Koh Mei Lee, barisan penaja dan rakan-rakan kongsi serta media.

Timbalan Menteri Komunikasi Dan Digital, Teo Nie Ching dalam ucapannya berkata, dia percaya bahawa festival sebegini akan mempromosikan lebih kesefahaman antara Malaysia dan Jepun, dari segi adat, budaya dan pembangunan sosial masyarakat.

“Kami berbesar hati dapat menghadiri Festival Filem Jepun tahun ini dan kami berharap untuk meningkatkan kerjasama yang lebih menarik pada tahun-tahun yang akan datang.

“Peluang untuk menjadi tuan rumah dalam pertukaran budaya ini menggalakkan pembelajaran bersama antara satu sama lain. Acara kebudayaan, seperti festival filem seperti ini, membantu mewujudkan ruang komunikasi dan persefahaman dalam pelbagai lapisan masyarakat.

“Kami berharap dapat memainkan peranan untuk terus menyokong dan mengukuhkan industri kandungan kreatif dalam negara untuk kekal berdaya saing dan setanding dengan piawaian global,” katanya.

Photo Session 1 VIPs only 2
YB Teo Nie Ching (tengah) bersama Ketua Pegawai Eksekutif GSC, Koh Mei Lee, pengarah Sho Miyake, Duta Jepun ke Malaysia, Katsuhiko Takahashi dan Pengarah Japan Foundation Kuala Lumpur (JFKL), Tsukamoto Norihisa

Majlis turut diserikan dengan kehadiran Sho Miyake, iaitu pengarah filem pembukaan JFF 2023, “Small, Slow But Steady” yang dibintangi oleh Yukino Kishii.

Menurut Sho, dalam proses pembikinan filem ini, dia turut menonton beberapa filem yang membawakan tema golongan kurang upaya dari segi pendengaran termasuk filem Malaysia arahan Allahyarham Yasmin Ahmad, iaitu “Talentime”.

“Filem “Small, Slow But Steady” berkisarkan seorang wanita yang mempunyai masalah pendengaran. Sebelum saya hasilkan filem ini, saya sebenarnya ada buat banyak kajian berkaitan cerita sebegitu.

“Salah satu daripadanya adalah filem dari Malaysia. Saya yakin segelintir daripada anda pasti tahu filem “Talentime” arahan Yasmin. Saya rasa sangat berbesar hati kerana berpeluang untuk menayangkan filem saya di negara anda,” katanya.

Biarpun tidak dapat hadir ke majlis berkenaan, namun pelakon utamanya Yukino Kishii sempat merakamkan ucapan ringkas buat para penonton di Malaysia menerusi mesej video yang disiarkan di skrin lebar.

7respect03
Sho Miyake teruja filemnya dapat ditayangkan di Malaysia
7respect01 1
Yukino Kishii harap penonton di Malaysia terhibur dengan filem “Small, Slow But Steady”

“Small, Slow But Steady” mengisahkan Keiko, seorang peninju wanita yang dilahirkan dengan masalah pendengaran. Walaupun berdepan kesukaran dalam komuniti dan masyarakat tinju, namun dia mampu menjadi seorang peninju profesional.

JFF 2023 akan berlangsung pada 7 September hingga 15 Oktober 2023 di beberapa pawagam GSC di seluruh negara. Tahun ini juga menandakan Tahun ke-50 Persahabatan dan Kerjasama ASEAN-Jepun.

JFF 2023 akan menyaksikan tayangan 16 filem Jepun dalam pelbagai genre seperti drama, dokumentari, romantik, misteri, dan animasi yang akan membawa penonton menyelami pelbagai aspek budaya Jepun.

Senarai lengkap sinopsis filem JFF 2023, waktu tayangan, dan maklumat berkaitan boleh didapati menerusi laman sesawang jfkl.org.my/japanese-film-festival-2023 dan www.cinema.com.my/filmfestivals/jff2023/.