Ketibaan Festival Filem Jepun setiap tahun sentiasa mendapat sambutan yang menggalakkan kerana ia memaparkan pelbagai aspek budaya Jepun.

Edisi ke-19 Festival Filem Jepun (JFF) 2023 membawakan 16 filem menarik dari pelbagai genre seperti drama, dokumentari, percintaan, misteri dan animasi, membawa penonton menyelami pelbagai aspek budaya Jepun, dan akan ditayangkan di beberapa pawagam GSC terpilih di seluruh negara. Tahun ini juga menandakan peristiwa penting kerana ia merupakan Tahun Ke-50 Persahabatan dan Kerjasama ASEAN-Jepun.

Sehubungan dengan itu, Cinema Online juga kembali sebagai rakan kongsi rasmi, JFF 2023 bermula hari ini di tiga lokasi di Lembah Klang: GSC Midvalley Megamall, GSC One Utama dan GSC NU Sentral dari 7 hingga 13 September.

Seterusnya ialah GSC Paradigm Mall, Johor Bharu dari 14 hingga 17 September, dan GSC Gurney Plaza, Pulau Pinang dari 21 hingga 24 September.

Festival itu kemudiannya menuju ke Malaysia Timur ke dua lokasi; GSC CityOne Megamall, Kuching dari 5 hingga 8 Oktober dan berakhir di GSC Suria Sabah, Kota Kinabalu dari 12 hingga 15 Oktober.

Untuk masa tayangan dan maklumat lanjut mengenai filem-filem JFF 2023, lawati halaman Festival Filem Jepun 2023 kami DI SINI dan buat pilihan mengenai filem yang ingin anda tonton sebelum mereka beralih ke lokasi seterusnya!

Festival ini menampilkan “Small, Slow but Steady”, sebagai filem pembukaan, iaitu sebuah karya sinematik agung oleh pengarah terkenal Sho Miyake.

small slow but steady 01 main

“Small, Slow but Steady”

Drama ini mengisahkan Keiko, seorang peninju profesional wanita, yang dilahirkan tanpa deria pendengaran. Sukan tinju adalah cabaran sebenar untuknya, tetapi kelab tinjunya dianggap seperti rumah kedua. Selepas memenangi dua pertarungan sengit, perasaan takut mula menyelubungi dalam dirinya. Pengerusi kelab, satu-satunya orang yang menerimanya sebagai peninju, dibelenggu oleh masalah kesihatan dan kehilangan penglihatannya. Setelah mengetahui bahawa gim akan ditutup untuk selamanya, Keiko yang masih keliru meneruskan pertarungan ketiganya. Tetapi cabaran terbesar yang dia hadapi ialah cuba memahami sifat sebenar dan sekuat mana keinginannya untuk bertarung.

Salah satu program istimewa untuk JFF 2023 tahun ini ialah tayangan karya pengarah Lim Kah Wai, “Your Lovely Smile” – secara eksklusif di GSC NU Sentral pada 8 September dan di GSC Mid Valley pada 10 September. Sesi Soal Jawab selepas tayangan dengan pengarah akan menyusuli. [Nota: Tayangan ini adalah percuma dengan tempahan awal melalui Eventbrite].

Lim Kah Wai ialah seorang pembikin filem Malaysia yang telah mengarah dan menerbitkan filem di Jepun selama lebih sedekad. Lim telah bertindak sebagai “jambatan” antara Malaysia dan Jepun, secara aktif menyumbang kepada landskap sinematik di Osaka, Jepun.

F 2 Your Lovely Smile 88f9f52e68 big 16 9 1 990x557 1

“Your Lovely Smile”

“Your Lovely Smile” ialah filem bebas tentang pembikin filem bebas, Hirobumi Watanabe, yang mengembara dari Okinawa ke Hokkaido untuk cuba menjual filemnya ke pelbagai pawagam ‘arthouse’ semasa pandemik COVID-19. Dalam perjalanan, dia sering bertemu dengan seorang gadis misteri yang mempunyai perbezaan identiti. Akhirnya, dia tiba di sebuah pawagam di timur laut Jepun yang mengubah nasibnya.

Mr Lim Kah Wai Mr Sho Miyake
Lim Kah Wai dan Sho Miyake, pengarah filem “Your Lovely Smile” dan Small, Slow But Steady”

“Maraton Detektif Conan” yang menarik turut disediakan untuk penonton, dijadualkan pada 9 September di GSC Mid Valley dan 17 September di Pulau Pinang. Maraton ini akan memaparkan tiga judul filem iaitu “The Last Wizard of the Century” (1999), “Crossroad in The Ancient Capital” (2003), dan “The Private Eyes’ Requiem” (2006), menjanjikan pengalaman yang menggembirakan untuk semua peminat siri ikonik ini.

bccscreen2

“Detective Conan the Movie: The Last Wizard of the Century”

“Detective Conan the Movie: The Last Wizard of the Century” ialah filem cereka ketiga daripada siri filem Detective Conan. Ia adalah pertarungan yang telah lama ditunggu-tunggu antara watak utama Detective Conan dan Phantom Thief Kid yang sukar untuk dijejaki.

bdb6a71f3945f26f571a9a15ce4e40f3 case closed manga anime

“Detective Conan the Movie: Crossroad in The Ancient Capital”

“Detective Conan the Movie: Crossroad in The Ancient Capital” ialah filem cereka ketujuh daripada siri filem Detective Conan. Kyoto adalah ibu kota budaya Jepun, penuh dengan sejarah, alam semula jadi dan percintaan. Di sana, Conan sekali lagi bertemu dengan rakan dan saingannya Heiji, dan mereka bekerjasama untuk menyelesaikan kes patung Buddha yang dicuri!

MV5BODEyY2M2MTctNDdkOS00YjgzLTg1MzYtMTAyNWJlOWM3YzIwXkEyXkFqcGdeQXVyNTIxODY1NDk@. V1

“Detective Conan the Movie: The Private Eyes’ Requiem”

Detective Conan menghadapi krisis terburuknya dalam “Detektif Conan the Movie: The Private Eyes’ Requiem”, ini merupakan filem cereka ulang tahun ke-10! Seseorang telah mengetahui identiti sebenar Conan sebagai Shinichi Kudo. Lebih teruk lagi, dia telah menjadikan kawan-kawan Conan sebagai tebusan; dalam 12 jam, bom akan meletup dan membunuh mereka semua. Conan harus menyelesaikan kes itu, menyelamatkan rakannya dan menyimpan identiti rahsianya.

poster Japanese Film Festival 2023

Tiket untuk tayangan filem akan dijual pada harga RM10.00 setiap satu (kecuali “#Manhole” – tiket dijual pada harga tiket semasa) melalui saluran GSC. Semua tayangan filem adalah dalam bahasa Jepun dengan sari kata Inggeris.

Untuk masa tayangan dan maklumat filem JFF 2023, lawati halaman Festival Filem Jepun 2023 kami DI SINI.