Nama bintang Hollywood kelahiran Malaysia, Tan Sri Michelle Yeoh telah dicadangkan sebagai salah seorang ahli Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (IOC), pada Jumaat lalu.

Pemenang Anugerah Oscar bagi kategori Pelakon Wanita Terbaik 2023 menerusi filem
“Everything Everywhere All At Once” itu merupakan satu-satunya calon yang tidak terbabit dalam bidang sukan untuk pemilihan ahli bagi sesi ke-141.

Peranan utama ahli jawatankuasa IOC ialah mengesahkan tuan rumah bagi Sukan Olimpik Musim Panas dan Musim Sejuk, daripada senarai negara yang dipilih oleh pentadbiran dan lembaga eksekutif IOC.

Cadangan keahlian IOC akan dibincangkan menerusi mesyuarat yang bakal diadakan di Mumbai, India bermula 15 hingga 17 October 2023.

Nama lain yang dicadangkan oleh IOC ialah pemenang pingat Olimpik pertama Israel, Yael Arad; ahli perniagaan dan Pentadbir Sukan Hungary, Balasz Furjes; pemenang pingat Olimpik dan ahli politik dari Peru, Cecilia Roxana Tait Villacorta dan usahawan sukan Jerman, Michael Mronz.

Tiga lagi nama lain ialah Ketua Persekutuan Pingpong Antarabangsa dari Sweden, Petra Soerling; Presiden Kesatuan Meluncur Antarabangsa dari Korea Selatan, Kim Jae-youl termasuk Presiden Jawatankuasa Olimpik Tunisia, Mehrez Boussayene.