Pelakon Yana Samsudin dan keluarganya kini menjalani tempoh kuarantin kendiri di rumah selepas dijangkiti virus Influenza A.

Menurut Yana, atau nama sebenarnya Norliana Samsudin, virus itu menjangkiti dua orang anaknya, Aisy Mateen dan Aura Aisy Sofea, selepas mereka bermain dengan rakan yang demam.

“Itulah saya dah pesan dengan anak-anak, kalau nampak ada orang lain yang demam, elakkan untuk bermain dengannya, tetapi mereka tetap bermain.

“Sudah terbaring dua beradik itu dijangkiti Influenza A dan seminggu kena kuarantin.

“Saya pula, dah cuba asingkan tempat tidur, rajin pula budak dua orang ini datang melawat ibu mereka. Dah berjangkit ke saya pula,” katanya.

370992460 313304497886161 5713226484388246951 n

Tambah pelakon filem “Adnan Semp-It” itu lagi, sakit yang dirasai ketika menghidap Influenza A lebih kuat berbanding dari COVID-19.

Menurut Yana, suaminya, Fadzil Zahari turut dijangkiti virus itu, namun masih bertenaga dan boleh meneruskan kehidupan seharian seperti biasa.

“Ya Allah, sakitnya lebih dari COVID-19. Sakit kepala, sakit gigi, sakit sendi, dan semualah. Nasib suami tak buat hal, kalau tak bertambah pula sakit hati.

“Dia yang paling gagah rasanya, memandu beratus kilometer pergi Lumut, kemudian Penang dan Yong Peng, selepas itu balik ke Shah Alam semula. Pada sebelah malam bawa anak dan saya ke klinik,” katanya.

Mengakhiri perkongsiannya, Yana bersyukur kerana suami dan anak-anaknya sudah pulih sepenuhnya dalam tempoh beberapa hari, dan menanti dirinya pula untuk sembuh.

Menjengah ke ruangan komen, orang ramai dan rakan-rakan selebriti turut mendoakan agar Yana diberikan kesembuhan sepenuhnya.