Festival Filem Jepun (JFF) yang dinanti-nanti ramai bakal kembali membuka tirai untuk edisi ke-19 bermula 7 September hingga 15 Oktober 2023 di beberapa pawagam GSC di seluruh negara.

Lebih istimewa, tahun ini juga menandakan Tahun ke-50 Persahabatan dan Kerjasama ASEAN-Jepun.

Pengarah Japan Foundation Kuala Lumpur (JFKL), Norihisa Tsukamoto berkata, pihaknya amat teruja melihat sambutan menggalakkan daripada warga Malaysia terhadap JFF sejak 19 tahun lalu.

“Tahun ini merupakan peristiwa penting bagi meraikan Tahun ke-50 Persahabatan dan Kerjasama ASEAN-Jepun. Kami amat berbesar hati menjadi sebahagian daripada acara yang menghimpunkan pawagam dan budaya Jepun terbaik ke Malaysia.

“Semua ini tidak akan menjadi kenyataan tanpa sokongan rakan-rakan kongsi kami, barisan penaja, media dan para penonton.

“Kami berharap agar hubungan antara Jepun dan Malaysia akan terus utuh pada tahun-tahun yang mendatang melalui filem,” katanya yang hadir pada majlis sidang media JFF 2023 di GSC Mid Valley, Kuala Lumpur, hari ini.

batch IMG 9773
Norihisa Tsukamoto berharap hubungan antara Jepun dan Malaysia akan terus utuh pada tahun mendatang

Tsukamoto turut gembira mengumumkan program-program istimewa yang bakal berlangsung sempena JFF 2023 termasuk sebuah program bual bicara filem serta tayangan filem “Wild Tour” bersama pembikin filem terkenal, Sho Miyake, yang turut mengarah filem pembukaan JFF 2023, “Small, Slow but Steady”.

Program bual bicara hasil usaha sama JFKL dan Fakulti Seni Senimatik, Universiti Multimedia (MMU) itu juga akan menjemput tetamu istimewa, iaitu pengarah Malaysia, Lim Kah Wai yang aktif menghasilkan pelbagai naskhah di Osaka, Jepun selama lebih 10 tahun.

Program bual bicara berkenaan akan berlangsung pada 6 September 2023, jam 4 hingga 6 petang di Teater MMU, Cyberjaya.

Selain itu, tayangan istimewa filem “Your Lovely Smile” arahan Lim Kah Wai juga akan berlangsung secara eksklusif di GSC NU Sentral pada 8 September 2023, dan di GSC Mid Valley pada 10 September 2023. Tayangan itu akan diakhiri dengan sesi soal jawab bersama pengarah tersebut.

Program seterusnya adalah maraton filem Detective Conan secara percuma pada 9 dan 17 September di Lembah Klang dan Pulau Pinang, dimana judul-judul filem seperti “The Last Wizard of the Century” (1999), “Crossroad in The Ancient Capital” (2003), dan “The Private Eyes’ Requiem” (2006) bakal ditayangkan.

JFF 2023 akan menyaksikan tayangan 16 filem Jepun dalam pelbagai genre seperti drama, dokumentari, romantik, misteri, dan animasi yang akan membawa penonton menyelami pelbagai aspek budaya Jepun.

Antaranya ialah “#Manhole”, “The Lines That Define Me”, “The Zen Diary”, “A Man” dan “And Yet, You Are So Sweet”.

Pengunjung JFF 2023 juga boleh mendapatkan ganjaran ketika menikmati festival ini dengan mengumpul setem yang digunakan untuk menebus sagu hati dan hadiah ekslusif. 

Tiket untuk JFF 2023 akan dijual pada harga RM10.00 (kecuali “#Manhole”) melalui saluran GSC. Semua tayangan filem adalah dalam bahasa Jepun dengan sari kata bahasa Inggeris.

Senarai lengkap sinopsis filem JFF 2023, waktu tayangan, dan maklumat berkaitan boleh didapati menerusi laman sesawang jfkl.org.my/japanese-film-festival-2023 dan gsc.com.my.

JFF2023 A2 poster C12