Pempengaruh dan selebriti media sosial Maryam You Narae menzahirkan rasa syukur apabila ramai orang bukan Islam termasuk keluarga dan rakan-rakannya sudah mengubah persepsi mengenai hijab.

Menerusi perkongsian di Instagram, Maryam yang terkenal dengan saluran Durian Kimchi, gembira kerana keluarga dan rakan-rakannya turut menerima penampilan barunya yang kini berhijab.

“Pada mulanya keluarga dan kawan kawan saya yang beragama Islam dan bukan Islam ramai ingat memakai tudung adalah satu paksaan dan tak boleh bebas berpakaian lagi.

“Saya pun baru saja pakai tudung selama enam bulan, iaitu sejak Januari.

“Alhamdulillah, ramai kawan-kawan saya walaupun yang bukan Islam pun perlahan-lahan nampak dan rasa hijab ini bukan paksaan dan bukannya tak boleh bebas dalam berpakaian,” katanya.

Wanita yang berasal dari Korea Selatan itu berpendapat, hijab bukanlah suatu penghalang untuk berfesyen dan bergaya, namun perlu mengikut syarat menutup aurat dengan sempurna.

“Bermacam-macam jenis cara kita boleh memakainya. Kita cuba perlahan-lahan dan Alhamdulilah, saya gembira dapat membuat mereka dan pengikut Instagram saya yang lain rasa bahawa hijab ini bukan paksaan,” katanya.

Meninjau ke ruangan komen, rata-rata pengikut Instagram Maryam kagum dengan kesungguhan isteri kepada Ryzal Ibrahim itu untuk berhijrah dan tidak kurang juga yang menitip doa buatnya agar istiqomah.