Sembilan tahun penantian akhirnya membuahkan hasil buat pelakon Dato’ Fizz Fairuz kerana hasratnya untuk menghasilkan prekuel filem komedi “Mat Tudung Begins” menjadi kenyataan.

Selain menjadi pelakon utama, Fizz atau nama sebenarnya Mohd Fairuz Zainal Abidin berdepan cabaran besar apabila turut menggalas tanggungjawab sebagai penerbit dan pengarah filem tersebut.

Fizz mengakui bahawa ia bukanlah suatu perkara yang mudah untuk memikul tiga tugas sekali gus bagi memastikan apa yang dirancangnya berjalan dengan lancar.

Menurut Fizz, dia pernah bertanyakan kepada penerbit “Mat Tudung” mengenai kesinambungan filem itu, namun tiada jawapan sebelum mendapat kebenaran daripada Dato’ Norman Abdul Halim untuk menerbitkan sendiri pada Mei 2022.

“Nak merealisasikan impian saya ini bukanlah mudah, sehinggakan saya terpaksa menunggu selama sembilan tahun. Saya lakukan pelbagai usaha, misalnya cari duit modal untuk pembikinan, jumpa ramai orang.

“Alhamdulillah, saya telah ditemukan dengan seorang insan yang bantu saya merealisasikannya.

“Filem ini bukanlah “Mat Tudung 2″, sebaliknya, ia adalah prekuel yang menjelaskan tentang bagaimana watak Johari boleh belajar menjadi Mat Tudung dan rakan yang mencetuskan idea untuk dia menyamar,” jelasnya.

Mat Tudung 12
Mat Tudung 16

Dalam pada itu, Fizz menyatakan filem pertama arahannya itu menyajikan sebuah jalan cerita yang menarik serta sarat dengan elemen-elemen komedi yang mampu menghiburkan penonton.

“Untuk filem “Mat Tudung Begins” ini, saya percaya ia lebih kelakar berbanding yang sebelumnya dan saya yakin penonton akan rasa terhibur.

“Selain itu, saya juga menampilkan barisan pelakon-pelakon yang hebat dan turut diserikan
lagi dengan kemunculan dua orang pempengaruh terkenal.

“Saya tak pilih pelakon secara tangkap muat kerana nak memastikan setiap pelakon mampu
membawakan watak masing-masing dengan berkesan supaya dapat memenuhi apa yang
saya mahukan,” katanya.

Selain Fizz, filem ini turut dibintangi pelakon lain seperti Achey, Isyariana, Fazlina Ahmad Daud dan Kazar Saisi serta dua pempengaruh media sosial iaitu Maryam Durian Kimchi dan Mimi Peri.

“Mat Tudung Begins” akan mula ditayangkan di pawagam seluruh negara pada 3 Ogos 2023.