Seperti bulan Ramadan, bulan Zulhijjah merupakan bulan di mana umat Islam berlumba-lumba mengerjakan ibadah serta merebut pahala yang berlipat kali ganda, terutamanya pada 10 hari pertama Zulhijjah. Umum tahu, bulan Zulhijjah turut dikenali sebagai bulan haji dan ketika ini jemaah haji dari seluruh pelusuk dunia berangkat ke tanah suci bagi menunaikan rukun Islam kelima itu.

Tahun ini beberapa selebriti dari Malaysia turut berpeluang bergelar duyufurrahman. Mari lihat senarai selebriti tempatan yang menunaikan haji pada tahun ini.

Aaron Aziz

aaronaziz 1

Pelakon Datuk Aaron Aziz menzahirkan rasa syukur tidak terhingga apabila berpeluang untuk menunaikan ibadah haji bersama isterinya, Diyana Halik selepas lima kali mengerjakan umrah. Aaron turut memohon maaf andai ada menyinggung perasaan mana-mana pihak serta meminta orang ramai mendoakan urusan hajinya dan jemaah lain dipermudahkan.

Zul Ariffin

zulariffin

Pelakon Zul Ariffin telah berangkat ke tanah suci bagi menunaikan ibadah haji buat pertama kali pada 10 Jun lalu. Difahamkan selepas ditawarkan untuk menunaikan haji, pelakon filem “Syerif” itu telah menghadiri kursus haji dan mempunyai lebih kurang seminggu untuk membuat persiapan sebelum berangkat ke tanah suci. Zul bagaimanapun berdepan pengalaman mencabar apabila kulit kakinya terkoyak kerana cuaca di sana terlalu panas. Namun Zul akui puas hati dan bersyukur kerana dapat menyempurnakan rukun Islam kelima itu.

Alif Satar

alifsatar

Tiada ada yang lebih menggembirakan penyanyi, pelakon dan pengacara Alif Satar apabila menerima seruan Ilahi untuk menunaikan rukun Islam kelima bersama isteri tercinta, Sha Dila Halid. Dedah Alif, setiap tahun sejak 2017 dia berdoa agar diberi rezeki untuk menunaikan haji dan bersyukur kerana doanya diangkat oleh Allah tahun ini. Menerusi perkongsian di laman Instagram, Alif kerap berkongsi detik indah dan pengalaman manis sepanjang berada di tanah suci, termasuk pengalaman tidur di tepi jalanan berbumbungkan langit.

Faizal Tahir

faizaltahir

Biarpun tidak berkongsi perkembangan menerusi laman sosial, namun penyanyi Faizal Tahir dilihat telah berangkat ke tanah suci bagi menunaikan haji bersama kumpulan jemaah-jemaah lain. Foto-fotonya dikongsi oleh pihak agensi pelancongan yang mengelola jemaah haji. Penyanyi dan pengacara Alif Satar turut berkongsi kegembiraan apabila dapat menunaikan haji bersama Faizal selepas beberapa kali merancang untuk mengerjakan umrah bersama-sama.

Anne Ngasri

annengasri

Impian tercapai dan anugerah terindah. Begitulah ungkapan pelakon Anne Ngasri apabila berpeluang untuk menunaikan haji bersama suaminya. Anne juga sempat berkongsi kegembiraannya dengan swafoto bersama suami berlatarkan kaabah.

Lisdawati

lisdawati

Pelakon dan isteri kepada Fauzi Nawawi iaitu Lisdawati telah berangkat ke tanah suci pada Mei lalu bagi menunaikan haji bersama ibunya. Foto-foto Lisdawati di sana dihimpunkan menjadi paparan video dan dikongsikan menerusi laman Instagram Fauzi Nawawi baru-baru ini.

Aliff Syukri

aliffsyukri

Usahawan kosmetk terkenal Datuk Aliff Syukri menunaikan ibadah pada tahun ini bersama anak sulung, Ammar Ahyan, ibunya, Bonda Rozita Ibrahim serta ibu bapa mentua. Menurut Aliff, dia bersyukur kerana pintu hatinya akhirnya terbuka untuk menunaikan haji selepas 15 tahun. Malah, lebih indah bagi Aliff adalah dia dapat bersama ibunya di tanah suci.

Hafiz Mahamad & Syafiqah Aina

hafizaina

Selepas beberapa kali mengerjakan umrah, usahawan dan pempengaruh Hafiz Mahamad bersyukur tidak terhingga kerana menerima seruan untuk menunaikan haji tahun ini. Hafiz juga gembira kerana dapat memberi kejutan berharga ini buat isteri, Syafiqah Aina, ibu bapa serta ibu bapa mentuanya.