Pelakon Datuk Adi Putra kini rancak mempromosikan naskhah sulungnya sebagai pengarah dan penerbit iaitu “Syaaban”.

Adi yang mengabadikan nama bulan Islam sebagai judul filemnya itu memaklumkan bahawa “Syaaban” merupakan sebuah filem amal dan bukan bermotifkan keuntungan.

Pemilik nama lengkap Mohamed Hadi Putera Halim itu bagaimanapun terkilan apabila ramai peminat yang ingin menonton filemnya tidak dapat membuat tempahan tiket wayang kerana kekurangan waktu tayangan.

“Ini baru dua komen. Ada banyak lagi maklum balas yang tak dapat buat tempahan dalam talian dan ‘walk-in’ sejak 29 Jun.

“Ada yang bertanya tayangan di pawagam mana. Ada juga yang waktu tayangannya dibatalkan kerana hanya diberikan tempoh dua minggu tayangan,” katanya menerusi perkongsian di laman Instagram.

Sehubungan dengan itu, Adi berharap pihak pawagam tempatan dapat menyelesaikan masalah tersebut dan melanjutkan tempoh tayangan untuk seminggu lagi.

“Pada pihak panggung, ini adalah filem amal, bukan filem untuk keuntungan. Sabar ya semua, niat kita ikhlas menonton.

“Ada rezeki, saya beli panggung satu Malaysia. Sekurang-kurangnya panggung ada pemilik yang berbangsa Melayu,” katanya.

Filem “Syaaban” mengisahkan seorang jejaka bernama Syaaban yang mengejar cinta seorang wanita dikenali sebagai Fatimah. Namun, bapa Fatimah memberi syarat Syaaban perlu mendalami ilmu agama mengikut tempoh diberi.

Filem yang ditayangkan di pawagam pada Aidiladha lalu itu turut dibintangi Hasnol Rahmat, Jobot, Adeeb Nahar, Akmal Khan dan pelakon baharu dari Singapura, Nadia Marican.