Kontrak Prof. Dr. Md Nasir Ibrahim selaku Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (FINAS) ditamatkan hari ini.

FINAS dalam satu kenyataan memaklumkan bahawa penamatan kontrak itu merupakan langkah penstrukturan semula badan tersebut.

Keputusan itu diambil selepas melihat kepada keperluan badan itu melakukan penstrukturan semula atau ‘recalibration’ ke atas dasar, program dan aktiviti kreatif bagi menghasilkan filem tempatan yang berkualiti.

“Inisiatif ini diharap dapat membantu penggiat filem Malaysia menghasilkan filem berkualiti yang mempunyai nilai pasaran tempatan dan antarabangsa yang tinggi

“Terima kasih kepada Dr. Md. Nasir atas segala sumbangan dan jasa bakti sepanjang perkhidmatan sebagai CEO bermula 1 November 2021 sehingga 31 Mei lalu.

“Finas mengucapkan selamat maju jaya kepada Md. Nasir dan semoga beliau dapat meneruskan kecemerlangan dalam apa juga bidang dan organisasi yang bakal diceburi kelak,” ujar FINAS.

Menerusi kenyataan sama, Timbalan Ketua Pengarah (Pengurusan) FINAS Rozita Waty Ridzuan diberi amanah menjalankan tugas Ketua Pegawai Eksekutif yang berkuat kuasa hari ini sehingga jawatan terbabit diisi.

Dalam pada itu, anak kepada Md Nasir yang juga pelakon Anzalna meluahkan rasa bangga dengan usaha dan kerja keras bapanya dalam membangunkan industri filem tempatan.

“Bangga sebagai anak. Abah amat prihatin soal pembangunan industri filem tempatan. Kerja tidak pernah mengira waktu. Ramai yang memuji abah tapi mungkin rezeki tidak menyebelahi abah ketika ini.

“Tetapi setiap kepayahan atau kesusahan, Allah akan balas dengan kemanisan jua akhirnya, apatah lagi bila abah ikhlas dalam kerjaya,” titipnya.

Terdahulu, Kementerian Komunikasi dan Digital mengumumkan pelantikan Md Nasir sebagai Ketua Pegawai Eksekutif FINAS selama dua tahun, dan sepatutnya berkuat kuasa sehingga 30 Oktober depan.

Md Nasir menggantikan Ahmad Idham Ahmad Nadzri yang meletakkan jawatan dan mengakhiri tugas pada 15 Oktober 2021.