Pelakon Fasha Sandha terkilan apabila dituduh melakukan pembedahan bariatik di sebuah hospital di ibu kota untuk mendapatkan tubuh badan yang langsing.

Menerusi perkongsian di laman Instagram, Fasha menegur tindakan seorang individu yang mempersoalkan perkara itu tanpa membuat sebarang usul periksa atau mendapatkan kesasihan terlebih dahulu.

“Bariatik atau jenis pembedahan berkaitan dengannya hanya boleh dibuat sekiranya, BMI melebihi daripada sepatutnya dan juga sekiranya seseorang itu berpenyakit.

“Sebelum ini BMI saya 25.5 dan saya berada dalam kategori berat badan berlebihan dan bukan obesiti. Alhamdulillah, saya tidak mempunyai apa-apa penyakit.

“Saya tidak akan hakimi atau memandang rendah pada orang yang melakukan pembedahan bariatik kerana ada beberapa orang terdekat saya yang terpaksa melakukannya atas faktor kesihatan dan nasihat doktor, termasuk ibu saya sendiri pada Februari 2020 yang menghidap obesiti, darah tinggi dan sakit lutut kronik.

“Saya yang menanggung kos RM25,000 untuk prosedur tersebut dan saya juga yang menjaga ibu ketika itu,” katanya.

fs
Perkongsian Fasha di laman Instagram

Pelakon drama “Dendam Seorang Isteri” itu menjelaskan dia mengambil tempoh enam bulan untuk menurunkan berat dengan cara menjaga pemakanan, bersenam serta mengambil suplemen tambahan.

Justeru Fasha berharap perkara tersebut boleh dijadikan pengajaran untuk orang ramai agar tidak menggunakan media sosial untuk menyebarkan berita palsu sebelum mendapat kesahihannya.

Dalam perkongsian sama, Fasha turut meminta individu tersebut untuk membuat permohonan maaf secara terbuka dan berharap perkara sebegitu tidak akan berulang lagi.