Pelakon Amyra Rosli menzahirkan rasa syukur kerana dua anaknya, Aqeef Anaqi dan Ayra Aryssa sudah pulih sepenuhnya selepas disahkan positif penyakit Tangan, Kaki dan Mulut (HFMD) baru-baru ini.

Menerusi perkongsian di laman Instagram, Amyra atau nama lengkapnya Nur Amira Izzati Rosli, mengambil kesempatan itu untuk memberi pesanan dan peringatan buat para ibu bapa agar tidak mengambil remeh akan kesihatan anak-anak.

“Anak-anak saya positif penyakit HFMD tetapi dah sihat, alhamdulillah. Terima kasih kepada kamu semua atas doa yang baik-baik buat Anaqi dan Aryssa.

“Kepada ibu bapa semua, sekiranya anak demam secara tiba-tiba, jangan ambil remeh. Periksa jika ada ruam pada kulit atau kesakitan pada mulut anak.

Tetapi jangan panik kerana penyakit ini tidak serius namun sangat mudah untuk berjangkit. Ia juga mudah berjangkit di sekolah.

“Penyakit ini sangat biasa dalam kalangan kanak-kanak di bawah umur 5 tahun tetapi sesiapa sahaja boleh dijangkiti,” katanya.

Biarpun pesakit HFMD akan dibenarkan untuk berehat di rumah selepas sembuh, namun isteri kepada pelakon Amar Baharin itu lebih selesa menempatkan kedua-dua anaknya di hospital kerana penjagaan mereka lebih rapi.

“HFMD biasanya akan sembuh sendiri dalam tempoh 7 hingga 10 hari. Selepas itu anda boleh menjaga anak anda di rumah sahaja.

“Saya letak Anaqi dan Aryssa di hospital sebab saya nak mudahkan kerja saya, nak fokus pada mereka. Orang sakit kan perlukan penjagaan rapi,” katanya.

Terdahulu, Amar memuat naik foto anak-anaknya yang menerima rawatan di hospital, namun tidak mendedahkan butiran lanjut.