Filem arahan Syafiq Yusof “Polis Evo 3” terus mencipta kejayaan apabila meraih kutipan pecah panggung sebanyak RM41.3 juta dalam tempoh 12 hari termasuk tayangan awal yang bermula pada 24 Mei lalu.

Secara tidak langsung, kejayaan itu menjadikan filem terbitan Astro Shaw bersama Skop Productions, Blackflag dan TGV Pictures tersebut sebagai filem nombor satu dengan kutipan tertinggi bagi tahun 2023 di Malaysia.

Penerbit Eksekutif “Polis Evo 3” merangkap Naib Presiden, Ketua Astro Shaw & Perniagaan Melayu Nusantara , Raja Jastina Raja Arshad berkata, pihaknya amat berbesar hati atas pencapaian luar biasa “Polis Evo 3”.

Sehubungan dengan itu, Raja Jastina menzahirkan penghargaan kepada pihak pawagam serta semua pihak termasuk peminat yang tidak putus-putus memberi sokongan sejak hari pertama.

“Meskipun banyak filem baharu dari francais terkenal Hollywood di pawagam ketika ini, namun karya tempatan masih mampu memberi saingan sengit.

“Kejayaan ini terhasil daripada sokongan penonton, merekalah faktor utama dalam gelombang fenomena “Polis Evo 3”.

“Terima kasih tidak terhingga kepada pihak pawagam yang banyak beri sokongan, kepada rakan-rakan media yang memberikan liputan meluas serta semua penonton “Polis Evo 3″,” katanya dalam satu kenyataan.

IMG 7085

Sementara itu, siri jelajah “Polis Evo 3” telah berlangsung pada hujung minggu lalu di Kedah, Penang, dan Perak dengan anggaran kehadiran lebih 100 ribu peminat.

Siri jelajah itu dimeriahkan oleh barisan pelakon utama “Polis Evo 3” iaitu Shaheizy Sam, Zizan Razak, Sharnaaz Ahmad, Syafiq Kyle, Douglas Lim, Farali Khan serta pengarah Syafiq Yusof dan penerbit Joel Soh.

Siri jelajah itu akan diteruskan pada 8, 9, 10 dan 11 Jun di Singapura, Johor dan Melaka, kemudian di Sabah dan Sarawak pada 14, 15, 16, 17 dan 18 Jun.

“Polis Evo 3” mengisahkan misi terbaru Inspektor Khai dan Inspektor Sani kembali bersama pasukan mereka disertai Inspektor Dani, Inspektor Julie dan Inspektor Dell yang mempunyai kepakaran berbeza. Keadaan bertambah rumit apabila sasaran seterusnya adalah Inspektor Khai. Persahabatan Inspektor Khai dan Inspektor Sani diuji apabila menyedari suspek yang diburu mempunyai kaitan dengan kisah silam Inspektor Khai.

Terdahulu, filem “Polis Evo” (2015) mencatat rekod sebagai filem tempatan pertama menembusi kutipan ‘box office’ lebih RM18 juta, manakala “Polis Evo 2” (2018) meraih jumlah ‘box office’ RM23 juta.