Biarpun watak antagonis sudah sebati dalam dirinya, namun hakikatnya pelakon Didie Alias akui terselit rasa belas kasihan terhadap pelakon yang berkongsi skrin dengannya.

Menerusi filem ‘air mata’ terbaharu arahan Rashid Sibir berjudul “Tilam Perca”, Didie dipertanggungjawabkan untuk menggalas watak Salbiah yang derhaka pada ibunya, lakonan Norlia Ghani.

Menerusi satu babak, pengarah telah mengarahkan Didie untuk melumur telur pada muka Norlia dengan kasar agar babak tersebut nampak semula jadi.

Meskipun Didie Alias tidak sampai hati untuk berbuat demikian, namun atas sikap profesional kedua-dua pelakon tersebut, babak itu berjaya dilaksanakan.

Dalam pada itu, Rashid Sibir meletakkan harapan tinggi agar karyanya yang berkisarkan kekeluargaan kali ini dapat diterima baik oleh penonton.

“Saya suka menghasilkan sebuah naskhah yang mengetengahkan tentang drama kekeluargaan. Kali ini saya membawa subjek kasih seorang ibu buat anak-anaknya.

“Saya mengharapkan filem ini bukan hanya memberi nilai hiburan semata-mata dan tetapi mampu menyampaikan nilai pengajaran menerusi babak-babak yang disuntik dengan elemen kasih sayang,” katanya.

Selain Didie dan Norlia, filem meruntun jiwa ini turut menggabungkan barisan pelakon hebat tanah air seperti Amerul Affendi, Nasir Bilal Khan, Datuk Jalaluddin Hassan, Datuk Rahim Razali dan Farahdhiya.

Filem “Tilam Perca” bakal ditayangkan menerusi Astro First saluran 480 pada 3 Disember 2022.

Tilam Perca Poster e1713949190544