Tahun 2022 menyaksikan keutuhan cinta selebriti-selebriti tempatan yang melangsungkan perkahwinan dengan pasangan serasi mereka. Alangkah indah majlis perkahwinan selebriti-selebriti tempatan dengan pelbagai tema dan warna, dari majlis pernikahan hinggalah ke majlis resepsi. Berseri-seri wajah raja sehari. Jom lihat senarai selebriti yang bergelar raja sehari sepanjang tahun 2022!

Heliza Helmi & Datuk Seri Mahadi (1 Januari)

heliza

Awal tahun 2022 dikejutkan dengan pernikahan penyanyi dan aktivis kemanusiaan, Heliza Helmi dengan ahli perniagaan Datuk Seri Mahadi Badrul Zaman pada majlis yang berlangsung di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin, Putrajaya. Sementara itu, majlis resepsi sebelah perempuan menjadi perbualan serta dipuji ramai apabila ia dihadiri ilmuwan. Malah majlis itu diserikan dengan gema alunan zikir, al-Quran dan tazkir.

Majlis resepsi sebelah lelaki pula diadakan di Pulau Pinang dengan tema Bollywood. Sekali lagi Heliza menarik perhatian ramai dengan busana serba merah yang dilihat sopan dan tidak berlebihan biarpun mengikut tema Bollywood.

Azzam Sham & Sheryl Shazwani (1 Januari)

sheryl

Satu lagi pasangan penyanyi iaitu Azzam Sham dan Sheryl Shazwani memilih 1 Januari untuk sebagai tarikh pernikahan mereka yang berlangsung di Masjid Nurul Ehsan, Taman Medan, Petaling Jaya. Sedia maklum Azzam dan Sheryl saling mengenali sejak 2015, mula mengenali hati budi masing-masing sejak dua tahun lalu. Mereka kemudiannya bertunang pada September 2021. Kini Azzam dan Sheryl bergelar ibu bapa kepada seorang cahaya mata perempuan iaitu Azzalea Saffiya, yang dilahirkan 27 November lalu.

Zulin Aziz & Farhan Norzaini (20 Februari)

zulin

Dengan sekali lafaz, pelakon Zulin Aziz sah bergelar isteri kepada rakan kongsi perniagaan, Farhan Norzaini pada pagi 20 Februari dalam majlis sederhana yang berlangsung di Masjid Negara. Hubungan Zulin dan Farhan mula diketahui peminat selepas Zulin berkongsi foto-foto mereka mempromosikan sambal yang diusahakan bersama menerusi laman Instagram.

Hanna Aqeela & Muhammad Farid Sakri (13 Mei)

hanna 1

Setelah hampir lapan tahun menjalin percintaan dan berdepan dengan hubungan jarak jauh selama tiga tahun akibat pandemik, pelakon Hanna Aqeela akhirnya sah bergelar isteri kepada akauntan, Muhammad Farid Sakri pada 13 Mei. Pernikahan Hanna yang berlangsung di Putra Glass Hall, Shah Alam disaksikan 100 tetamu manakala majlis resepsi pula keesokan harinya di lokasi yang sama.

Wany Hasrita & Adib Fahmi (22 Julai)

wany

12 tahun perkenalan akhirnya membawa kebahagiaan hingga ke jinjang pelamin. Penyanyi Wany Hasrita sah bergelar isteri kepada Mohd Al-Adib Fahmi Harun pada 22 Julai dalam majlis pernikahan yang diadakan di Damansara Perdana. Kongsi Wany, dia mula mengenali Adib sejak 2010 sebelum menjadi penyanyi, namun hanya pada 2019 mereka mulai menjadi rapat. Tambah Wany lagi, mereka saling memahami perasaan dan hati masing-masing dan akhirnya memutuskan untuk membawa perhubungan ini ke fasa yang lebih serius.

Sharifah Amani & Ahmed Faris (10 September)

nani

Lama membiarkan peminat berteka teki tentang siapa gerangan jejaka yang berjaya memikat hatinya, pelakon Sharifah Amani akhirnya mendedahkan wajah usahawan Ahmed Faris Othmen pada majlis pernikahan mereka yang berlangsung secara tertutup dengan kehadiran kira-kira 200 tetamu termasuk ahli keluarga dan kenalan rapat pada 10 September. Menurut Amani, dia tertarik dengan perwatakan suaminya yang santai dan mereka mudah serasi.

Sweet Qismina & Adam Lee (24 Oktober)

sweet

Empat tahun menjalin percintaan, pasangan pelakon drama “Bidadari Salju” iaitu Sweet Qismina dan Adam Lee akhirnya memilih tarikh 24 Oktober 2021 untuk mengikat tali pertunangan, sebelum melangsungkan pernikahan pada tarikh 24 Oktober 2022, sempena hari ulang tahun kelahiran Sweet yang ke-24. Sweet dan Adam kemudiannya diraikan bagai puteri dan putera kisah dongeng dalam dua buah majlis resepsi mereka.

Najwa Latif & Akwa Arifin (11 November)

wawa

Siapa sangka minat yang sama dalam bidang muzik akhirnya membawa ke jinjang pelamin. Penyanyi Najwa Latif dan Akwa Arifin diijabkabulkan dengan sekali lafaz pada pagi 11 November dalam majlis pernikahan tertutup yang berlangsung di sebuah hotel di Batu Pahat, Johor. Buat makluman, Najwa dan Akwa pernah bekerjasama menerusi lagu berjudul “Dua” dan “Tak Kisah Pun”.

Da’i Syed & Hana Ismail (2 Disember)

syed

“Hana adalah anugerah Allah buat diri saya” Itulah gambaran yang dinyatakan oleh pendakwah selebriti, Da’i Syed yang selamat diijab qabulkan dengan pengacara Hana Ismail dalam majlis pernikahan mereka yang berlangsung di Masjid Ibnu Mas’ud, Kuala Lumpur pada 2 Disember. Ternyata jarak usia sembilan tahun tidak menjadi penghalang untuk dua hati ini bertaut. Syed dan Hana telah mengikat tali pertunangan pada bulan November yang lalu namun berita itu dirahsiakan dan majlis hanya dihadiri saudara dan kenalan terdekat sahaja.

Julia Farhana Marin & Dr Che Muhammad Hafiz (14 Disember)

julia 1

Pernikahan pelakon Julia Farhana Marin dan Dr Che Muhammad Hafiz Che Baharum hanya diumumkan selepas seminggu mereka diijab qabulkan. Difahamkan selepas majlis mereka yang berlangsung di sebuah hotel di Kuala Lumpur secara tertutup pada 14 Disember, pasangan itu berbulan madu di Indonesia. Sebelum ini, Dr Che Hafiz pernah mendirikan rumah tangga dengan penyanyi Lufya pada 26 November 2016, namun bercerai pada 17 Jun 2020.

Anita Baharom (22 Disember)

anita

Selepas hampir setahun menjadi balu, Anita kembali menjadi isteri kepada Engku Isyamuddin Tuan Losin dalam majlis pernikahan yang berlangsung di Bizmilla Garden Hall, One City, Petaling Jaya pada 22 Disember. Menurut pelakon “Dunia Baru” itu, keputusannya untuk mendirikan rumah tangga didahulukan dengan solat dan pandangan daripada kenalan yang arif dalam agama. Terdahulu, Anita pernah mendirikan rumah tangga dengan penerbit televisyen, Allahyarham Mohd Ismadi, namun meninggal dunia pada 1 Januari lalu.

Reen Rahim (24 Disember)

reen

Sering diajukan soalan tentang statusnya, pelakon Reen Rahim akhirnya mendedahkan perancangannya untuk mendirikan rumah tangga dengan ahli perniagaan, Ahmad Nur Hazim Zainal Abidin menerusi sebuah sidang media. Pasangan ini dinikahkan dalam sebuah majlis pernikahan serba putih di Boraombak Marina, Putrajaya pada 24 Disember.

Majlis resepsi pula diadakan di Ruscus Hall Forest Valley, Bandar Mahkota Cheras pada malam esoknya. Reen turut mengadakan majlis malam berinai yang meriah, bertemakan Bollywood di Hulu Langat, Selangor. Reen dan Hazim berkenalan sejak dua tahun lalu sebelum bertunang pada 12 Ogos lalu.

Fatin Afeefa (30 Disember)

fatin

Dengan sekali lafaz, pelakon Fatin Afeefa selamat diijab kabulkan dengan jejaka pilihan hatinya yang juga jutawan, Aliff Awang yang diadakan di Putra Glass Hall. Tanpa angin tanpa ribut, pasangan itu mengejutkan ramai apabila berkongsikan foto-foto pernikahan mereka, sekali gus mengukir kenangan terindah yang mengakhiri tahun 2022.