Ketika industri perfileman tanah air kian rancak, syarikat produksi Keeklr Films Sdn Bhd mengambil peluang untuk melancarkan filem berlatarkan sukan bola sepak, “Anak Rimau The Movie”.

Pelancaran filem ini adalah selari dengan bulan kemerdekaan, sekali gus menyuntik semangat patriotik dalam kalangan rakyat serta kejohanan Piala Dunia 2022 yang akan melabuhkan tirai tidak lama lagi.

Timbalan Menteri Belia dan Sukan (KBS), Datuk Seri Ti Lian Ker memuji kecekalan seluruh produksi Anak Rimau” dalam menerbitkan filem ini.

“Ini satu cabaran hebat bagi pelakon dan kru “Anak Rimau The Movie” dapat menghabiskan
penggambaran filem, meskipun diuji dengan pandemik.

“Proses penggambaran filem dijayakan dengan dedikasi dan memiliki sifat kepimpinan tinggi. Aspek ini juga ditanam dalam mesej utama filem Anak Rimau The Movie iaitu memberi inspirasi kepada anak muda mencapai cita-cita sebagai pemain bola sepak demi Malaysia,” ujarnya.

Beliau ditemui pada malam gala dan tayangan perdana filem “Anak Rimau The Movie di Dadi Cinema, Pavilion Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Image 3
Fadzil Manap bersama Tengku Dato’ Hishammuddin Zizi Bin YAM Tengku Azman Shah Al-Haj dan Datuk Seri Ti Lian Ker

Filem berkenaan dihasilkan atas usaha sama Majlis Sukan Negara (MSN), Program Pembangunan Bola Sepak Negara (NFDP), Akademi Mokhtar Dahari (AMD) dan KBS.

Sementara itu, penerbit Fadzil Manap berkata, filem ini memainkan peranan penting sebagai menjadi medium komunikasi kepada generasi muda untuk melakukan perubahan dalam hidup.

Fadzil berharap sedikit sebanyak filem yang menelan kos perbelanjaan RM5.5 juta ini mampu mempengaruhi gaya pemikiran masyarakat tempatan, terutamanya generasi muda yang meminati sukan bola sepak.

“Saya percaya filem “Anak Rimau The Movie” mampu memberi impak, pengaruh dan gaya pemikiran masyarakat.

“Tujuan pembikinan filem ini bukan sahaja memberi semangat kepada anak muda, tetapi bertindak sebagai medium pendidikan, informasi dan hiburan bagi membantu membina asas kukuh untuk transformasi Malaysia,” katanya.

“Anak Rimau The Movie” memaparkan kisah sekumpulan anak muda berbakat tinggi dalam dunia bola sepak berdepan pelbagai cabaran sebagai individu dan berpasukan ketika menyertai Akademi Bola Sepak Malaysia (Anak Rimau Academy).

Filem ini dibintangi Beto Kusyairy, Azhan Rani dan Adam Corrie, Taiyuddin Bakar, Mustakim Bahadon, Megat Sharizal serta barisan pemain bola sepak kategori bawah 14 tahun dari Akademi Bola Sepak Negara Mokhtar Dahari.

“Anak Rimau The Movie” bakal menggegarkan pawagam bermula 1 September ini.