Pelakon Yana Samsudin tidak menyembunyikan keinginannya untuk kembali duduk di bangku pengarah setelah sekian lama tidak bekerja di sebalik tabir.

Menurut pemilik nama lengkap Norliana Samsudin itu, antara halangan utama yang membantutkan hasratnya untuk mengarah filem adalah kekurangan bajet memandangkan tiada siapa yang ingin menajanya buat masa ini.

“Apabila mahu menerbitkan karya, kena kira banyak benda. Itu sebab kita sekarang lebih banyak filem berbajet kecil.

“Sebab saya suka genre animasi dan haiwan, tetapi sukar mahu merealisasikan filem bergenre itu. Saya ada skrip, tetapi tiada orang nak melabur, jadi saya masih mencari siapa sudi menaja,” katanya menerusi BH Online.

Dedah pelakon filem “Adnan Sempit” itu, biarpun Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) menyediakan dana sebanyak RM400,000, namun ia masih tidak mencukupi untuk menanggung kos keseluruhan filem yang ingin dibikin.

Dalam pada itu, Yana berharap lebih ramai pelabur ingin melaburkan dana buat pembikin filem agar industri filem tanah air berkembang maju hingga ke peringkat antarabangsa.

Terdahulu, Yana diberi peluang untuk mengarah filem pertamanya, “Selamat Pagi Cinta” yang ditayangkan pada 2008. Filem romantik itu dibintangi oleh Fazura, Sharifah Amani, Que Haidar dan Pierre Andre.

Secara tidak langsung, ia turut menjadikan Yana pengarah wanita pertama di Malaysia pada usianya 23 tahun.