Hampir 30 tahun membina kerjaya dalam industri kreatif tanah air, bekas Pengerusi Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) Datuk Hans Isaac akhirnya mengumumkan persaraannya sebagai anak seni.

Menurut Hans, perkara itu diputuskan susulan dia sudah tidak nampak masa depannya sebagai pelakon, pengarah mahupun penerbit.

“Tidak. Sudah tiada minat terhadap itu. Industri kita dimonopoli pihak-pihak tertentu. Saya sudah tidak nampak masa depan di sini. Semudah itu.

“Jadi saya pilih untuk tidak melakukannya lagi. Saya telah memilih jalan yang lain, sebagai usahawan,” katanya menerusi The Star.

Tambah pemilik nama lengkap Gerald Hans Isaac itu lagi, kerjayanya kini lebih tertumpu kepada bidang perniagaan.

“Setiap industri ada rancangan dan jaminan ketika penggiatnya bersara pada umur-umur tertentu. Untuk pemain industri kreatif, itu tidak berlaku,” tambahnya lagi.

Sekadar info, Hans memulakan kerjayanya dalam dunia seni pada tahun 1995, menerusi filem pertamanya “Ringgit Kasorrga” arahan Shuhaimi Baba.

Antara filem lakonannya ialah “Laila Isabella”, “Buli”, “Baik Punya Cilok”, “Cuci”, “Misteri Jalan Lama” dan banyak lagi.

Selain itu, Hans juga pernah membintangi filem Filipina “Miss You Like Crazy” di samping John Lloyd Cruz dan Bea Alonzo.