Wakil ratu cantik Malaysia, Lishalliny Kanaran menjadi kebanggaan negara apabila memenangi Kostum Kebangsaan Terbaik dan membolosi Top 20 pertandingan Miss Grand International 2021 (MGI2021) di Bangkok, Thailand baru-baru ini.

Lishalliny atau Lisha telah memperagakan kostum rekaan Aldrin Grame bertemakan Ulek Mayang, yang memaparkan tujuh patung puteri, sementara Lisha berpakaian hitam seperti seorang pawang.

Kostum itu diinspirasikan daripada lagu dan tarian rakyat masyarakat Melayu Terengganu yang dikaitkan dengan unsur mistik.

“Sangat berbangga kerana berpeluang untuk memperagakan kostum kebangsaan saya. Malaysia adalah sebuah negara yang kaya dengan kepelbagaian budaya.

“Dapat mewakili rakyat Malaysia dengan ‘7 Puteri Purba Ulek Mayang’ di pentas Miss Grand adalah satu penghargaan buat saya,” katanya dalam satu perkongsian di laman Instagram.

Difahamkan berat kostum itu mencecah 50kg namun raut wajah Lisha di atas pentas jelas tidak menunjukkannya. Malah sesi peragaannya berjalan dengan lancar.

MGI2021 disertai 61 peserta dari seluruh dunia. Pertandingan itu berlangsung selama tiga minggu di Phuket dan Bangkok sebelum acara pemahkotaan dibuat pada 4 Disember lalu.

Peserta mewakili Vietnam, Nguyen Thuc Thuy Tien dinobatkan pemenang, manakala tempat kedua milik wakil Ecuador, diikuti Brazil, Puerto Rico, dan Afrika Selatan.