Penyanyi Sophia Liana terpilih untuk mewakili Malaysia ke pentas antarabangsa di ASEAN Korea Music Festival Round 2021 (AKMF2021) yang dianjurkan oleh Kementerian Hal Ehwal Luar Negara Korea Selatan pada 9 Januari tahun depan.

Berita gembira itu dikongsikan oleh Sophia, atau nama sebenarnya Sophiatul Liana Mohamed Sobri, menerusi satu hantaran di laman Instagram.

Difahamkan anggota kumpulan DeFAM itu kini sedang membuat persiapan rapi bagi mempersembahkan lima buah lagu, diiringi kru tarian Budak Ngam, di acara tersebut.

Sophia turut merancang untuk memperkenalkan tradisi Malaysia kepada para penonton AKMF2021 menerusi persembahan hip hop yang bakal dipersembahkan kelak.

“Untuk persiapan persembahan, pertamanya kami mahu tetapkan muzik terlebih dulu. Kemudian barulah menetapkan konsep, pakaian, aspek teknikal seperti pencahayaan, props, dan lain-lain. Alhamdulillah, semuanya berjalan seperti yang kami rancang.

“Saya sangat berharap persembahan saya nanti berjaya meninggalkan impak yang besar. Rasanya ini satu peluang untuk kedepankan lagi diri saya sebagai selebriti dari Malaysia ke mata dunia,” katanya yang dipetik dari Harian Metro.

Sekadar info, seramai 10 penyanyi dari negara berbeza di Asia Tenggara (ASEAN) dan beberapa artis terkenal Korea Selatan bakal beraksi di pentas AKMF2021.

Terdahulu, penyanyi hip hop dan komposer Sharifah Zamaera Syed Zafilen Al Edros, atau lebih dikenali sebagai Zamaera telah mewakili Malaysia ke AKMF2020.

AKMF2021 bakal bersiaran secara langsung menerusi saluran YouTube rasmi ALL THAT MUSIC dan saluran televisyen kebangsaan Korea, KBS.