Setelah dua tahun menyepi dari bidang pengacaraan, pelakon, pengacara dan pereka fesyen Karl Shafek kini bergelar usahawan berjaya apabila membuka cawangan pertama kafe miliknya, Dulang Kafe di Kompleks Kelana Jaya, Petaling Jaya Sabtu lalu.

Menurut Karl, atau nama sebenarnya Khairul Shafek Ibrahim, dia terpaksa menolak beberapa tawaran yang melibatkan bidang pengacaraan ekoran situasi pandemik COVID-19 dan kesihatan dirinya.

Bagaimanapun, Karl mengakui tidak berasa ralat dengan keputusannya itu memandangkan dia ingin memberi sepenuh tumpuan terhadap bidang perniagaan yang diceburi.

“Sejujurnya, saya rasa sayang untuk menolak tawaran dalam bidang pengacaraan tetapi saya tak ralat kerana tak mahu susahkan orang lain dan saya tak boleh nak beri komitmen pada banyak perkara dalam satu masa.

“Saya pula baru sahaja membuka cawangan Dulang kafe di Kelana Jaya, jadi saya perlu menguruskan banyak perkara,” katanya menerusi Harian Metro.

Selain perniagaan, Karl juga sibuk menguruskan jenama fesyen miliknya, Neonate Clothing Company, yang baru-baru ini terlibat dengan KL Fashion Week.

Terdahulu, Karl mengakui pernah bergelut dengan masalah gangguan mental yang menyebabkan kecelaruan emosi dan kemurungan.

Namun setelah mendapatkan bantuan pakar dan menjalani rawatan, Karl bersyukur kerana tahap kesihatan mentalnya semakin beransur pulih.