Setelah hampir dua dekad mewarnai industri muzik tanah air, kumpulan rock indie Bittersweet (BTSWT) akhirnya membuat keputusan untuk mengundur diri dan membubarkan kumpulan tersebut.

Berita yang mengejutkan para peminat muzik indie tempatan itu dikongsi oleh pengasas Bittersweet, iaitu Herri Hamid menerusi laman Instagram miliknya pada hari ulang tahun kelahirannya yang ke-39 semalam.

“Alhamdullilah 17 tahun bukanlah sekejap untuk dihitung. Jika dikira ukur waktu, ia sudah cukup matang sebagai seorang insan. Tapi apakan daya, kita hanya mampu merancang, hanya Dia yang menentukan.

“Hari ini, di hari kelahiran saya yang ke-39, saya sebagai pengasas kumpulan Bittersweet¬†(BTSWT) mengambil keputusan untuk berhenti berjuang sebagai sebuah kumpulan,” katanya.

Biarpun berat untuk memutuskan perkara itu, namun Herri menyifatkan pembubaran mereka sebagai satu lembaran baru bagi meneruskan hidup masing-masing tanpa terikat dengan Bittersweet.

“Sudah tiba waktunya untuk kami semua, tidak kira ‘line up’ baru atau lama, untuk meneruskan kelangsungan hidup masing-masing tanpa terikat dengan BTSWT.

“Jatuh bangun saya bersama BTSWT, tak akan saya lupakan. Semua perjalanan dan pengalaman pahit dan manis yang tak dapat diluahkan selama 17 tahun,” katanya.

Dalam pada itu, Herri turut menzahirkan penghargaan buat para peminat yang tidak putus-putus memberi sokongan dan menjadi tulang belakang mereka sepanjang berkecimpung dalam industri.

Sekadar info, Bittersweet terkenal dengan lagu-lagu seperti “Kucing Hitam”, “Ceritera”, “Revelation, “Let It Fall”, dan “Hilang”.