Industri komik tempatan sudah ‘mati’?? Jika sebelum ini Miss Mynah pernah #throwback mengenai majalah Mastika, hari ni Miss Mynah nak #throwback mengenai majalah hiburan komik yang pernah popular pada satu ketika dahulu iaitu komik #GilaGila dan #Gelihati!

Bagi remaja yang membesar era 1980an hingga awal tahun 2000, komik #GilaGila menampilkan kartun-kartun menarik oleh kartunis terkenal seperti Jaafar Taib, Zainal Buang Hussin, Azman Yusof, Rejabhad, Tarzidi, Nan, Fatah Ngah, Kerengge, Reggie Lee, Don, Zamri Abu, Rossem, Imuda, Long, Ujang dan ramai lagi pelapis baru.

11 1
12

Ketika era itu, selain komik #GilaGila terdapat sebuah lagi komik yang menjadi pesaing iaitu #Gelihati yang diterbitkan pada tahun yang sama dengan #GilaGila yang mana ia didokong oleh kartunis-kartunis lama seperti Ithnin Hj Rahim (Nin), Yusof Osman Yo, Poe, Tok Perak, Kutilyoyo, Rodin, Gayour dan ramai lagi.

Kegilaan remaja terhadap kedua-dua komik tersebut telah melonjakkan industri komik tempatan apabila semakin banyak komik baru muncul seperti Ujang, Utopia, Gempak dan lain-lain.

13 1

Sememangnya ketika ini komik boleh dikatakan sudah ‘mati’, namun bagi kaki komik ‘legend’ #GilaGila masih lagi dapat membaca komik kegemaran mereka apabila mereka kini boleh membacanya melalui aplikasi digital #GGKomiks.

Adakah anda salah seorang peminat komik #GilaGila dan #Gelihati satu ketika dahulu?? Jika ya, cuba kongsi sikit pengalaman anda dengan Miss Mynah dan adakah anda masih mempunyai koleksi komik-komik tempatan ini?

15 1

Untuk hiburan terkini layari www.missmynah.com

#MissMynah #GilaGila #Gelihati #Ujang #Utopia #Gempak #komik #artistsoninstagram #artismalaysia #artismalaysiaofficial #selebriti #selebgram #throwback #komiktempatan #kitajagakita