Penceramah dan pendakwah bebas, Datuk Mohd Kazim Elias mendedahkan dirinya masih berdepan kesukaran untuk tidur malam sejak 15 tahun lalu akibat gangguan sihir yang sudah lama dialaminya.

Menurut Ustaz Kazim, terdapat empat jenis sihir yang dihantar oleh enam orang individu hingga beliau mengalami pelbagai penyakit misteri dan gangguan mistik menyeramkan.

Kisah Ustaz Kazim yang beberapa kali terkena gangguan sihir dan perkara-perkara mistik diceritakan menerusi filem arahan Asmawi Ani, atau Mawi, berjudul “Zim Zim Ala Kazim”.

“Ketika menjalani penggambaran filem ini, saya masih mengalami penyakit kulit di seluruh badan. Kaki saya juga bengkak. Saya telah berjumpa 15 doktor pakar di hospital, namun keputusan biopsi adalah negatif. Lalu saya mengambil inisiatif untuk berubat dengan cara tradisional.

“Sehingga kini saya masih berdepan kesukaran untuk tidur sejak 15 tahun lalu. Jadi bila duduk di rumah, saya pasang ayat-ayat suci al-Quran pada waktu malam.

“Suatu malam, robot mainan cucu saya bergerak sendiri masuk ke bilik saya dan berpusing di depan saya. Pernah juga ketika tiga orang datang merawat saya, saya kira ada empat orang. Saya nampak seorang wanita duduk di celah-celah tiga orang itu sambil memandang saya.

“Selain itu, ketika kenalan-kenalan datang ziarah saya di sebuah hospital swasta, saya nampak ada seorang wanita dan anaknya yang berambut panjang melihat saya,” ujarnya.

Justeru, Ustaz Kazim bersikap terbuka sekiranya terdapat penerbit atau pengarah tempatan yang ingin mengangkat kisah mistik yang dialami beliau dengan lebih terperinci ke layar perak.

batch wfIMG 3601
Ustaz Kazim bersama barisan pelakon di tayangan perdana filem “Zim Zim Ala Kazim”

Bercerita mengenai penglibatannya dalam filem “Zim Zim Ala Kazim”, beliau menyatakan sebanyak 70 hingga 80 peratus jalan cerita filem itu adalah kisah benar dan terdapat babak-babak yang diolah semula agar menepati garis panduan Lembaga Penapisan Filem (LPF).

Dalam pada itu, Ustaz Kazim tidak menolak sekiranya menerima tawaran-tawaran berlakon daripada penerbit mahupun pengarah lain pada masa akan datang.

Bagaimanapun, beliau meletakkan syarat tersendiri iaitu tiada adegan bersentuhan dengan pelakon wanita dan seluruh produksi menjaga waktu solat ketika menjalankan penggambaran.

“Alhamdulillah, Mawi dan seluruh produksi tiada masalah dengan syarat-syarat yang saya letakkan. Mereka menjaga solat walaupun terpaksa bekerja 24 jam.

“Ketika melakonkan babak di hutan pukul 4 pagi, kami solat Subuh di situ juga. Saya harap rutin ini menjadi ikutan,” katanya.

Selain Ustaz Kazim, filem itu turut dibintangi barisan pelakon lain seperti Mawi, Bell Ngasri, Santesh, Elvina Chua, Rosnah Johari, Iqram Dinzly, Zarina Anjoulie, dan Man Raja Lawak.

“Zim Zim Ala Kazim” akan ditayangkan di pawagam seluruh negara pada 13 Jun ini.