Tiada angin tiada ribut, penyanyi rap Loca B membuat pengumuman untuk mengundur diri dari industri hiburan tanah air pada Jumaat lalu.

Menerusi perkongsian di Instagram, Loca atau nama sebenarnya Nabilah Hani Azali berkata, dirinya kini tertumpu untuk keluarga, terutamanya anak-anak, dan minat terhadap industri hiburan kian pudar.

Loca nekad dengan keputusan itu selepas terlibat dalam persembahan di Raising The Bar Festival (RTB) 2024 yang berlangsung di Kuala Lumpur Performing Arts Centre (KLPAC) pada 25 dan 26 Mei lalu.

“Ini adalah persembahan terakhir yang saya terima sebagai Loca B. Saya ingin mengundur diri dari industri hiburan Malaysia.

“Saya sangat suka menjadi seorang ibu dan isteri, selain mahu memberi sepenuh fokus kepada kehidupan anak-anak,” katanya.

Tambah Loca lagi, dia menyifatkan kepalsuan, tikam belakang dan manipulasi di sebalik industri hiburan tidak berbaloi buat dirinya.

“Kepalsuan, tikam belakang dan manipulasi ini tidak berbaloi. Tidak hormat kepada rumah tangga. Orang secara terbuka tidak hormat kepada pasangan masing-masing, di mana sahaja mereka pergi.

“Namun ada ramai juga insan-insan yang hebat dan jujur. Cuma saya yang rasa agak sukar untuk terus hidup bersama,” jelasnya.

Isteri kepada penyanyi rap Tuju itu turut berharap untuk menjadi contoh kepada anak-anaknya dan memberikan mereka didikan yang tidak pernah dia terima suatu ketika dahulu.

“Saya ingin menjadi contoh pada anak-anak saya dan tunjukkan pada mereka apa itu keluarga bahagia. Saya mahu rumah tangga yang indah, tiada hasutan orang luar.

“Saya mahu mereka memahami agama dengan lebih mendalam dan belajar menjadi manusia yang jujur,” katanya.

Pada akhir perkongsiannya, Loca turut menyatakan apa yang berlaku di Palestin banyak membuka matanya untuk membuat keputusan bersara dari industri hiburan.

“Sejujurnya, isu di Palestin yang membuka mata saya. Terima kasih kepada semua yang menyokong sepanjang perjalanan kerjaya saya,” katanya.