Kisah kehidupan pahit manis pendakwah dan penceramah bebas, Dato’ Ustaz Kazim Elias, yang pernah berhadapan dengan penyakit misteri diangkat ke layar perak menerusi filem “Zim Zim Ala Kazim”.

Menurut Mawi yang bertindak sebagai pengarah dan menerbitkan filem itu di bawah syarikat produksinya, Mawi World Entertainment, idea untuk menghasilkan filem tersebut bermula menerusi perjumpaan dengan Ustaz Kazim.

Mawi berkata dia berasa lega apabila Ustaz Kazim lantas memberi persetujuan untuk penghasilan filem berkenaan setelah beberapa kali meyakinkannya.

“Beliau telah berkongsi tentang kisah mistik dan penyakit misteri yang dialaminya. Sebenarnya apa yang dilalui Ustaz Kazim itu, saya juga pernah melalui keadaan yang lebih kurang dengan beliau.

“Kalau diikutkan agak sukar untuk saya meyakinkan beliau. Dalam perjumpaan kali kedua, beliau ceritakan lebih mendalam dan pada perjumpaan kali ketiga saya turut membawa penulis skrip.

“Berkenaan dengan jalan cerita pula, kira-kira 70 hingga 80 peratus adalah kisah benar yang dipaparkan. Selebihnya saya ada tokok tambah untuk pastikan penceritaannya lebih menarik,” jelasnya.

DSCF1360

Dalam pada itu, Mawi tidak menafikan bahawa pendakwah tersebut ada meletakkan syarat tersendiri
jika mahu kisahnya itu diangkat menjadi filem.

“Syarat paling utama Ustaz Kazim sendiri mahu menjadi ‘hero’. Pada awalnya, saya dah ada pilihan untuk pegang watak beliau. Namun, beliau sendiri nak lakonkan watak dirinya.

“Memang agak terkejut juga, namun saya kagum dengan keberanian beliau untuk berlakon dalam filem ini,” jelasnya.

DSCF4750

Bercerita lanjut tentang pembikinan filem berkenaan, Mawi memberitahu penggambaran dijalankan sekitar dua tahun lalu di kawasan sekitar rumah Ustaz Kazim sendiri di Kampung Manjoi, Perak.

Ujar Mawi, sepanjang penggambaran selama 15 hari itu berjalan lancar, namun terdapat beberapa kejadian mistik yang berlaku.

“Ada satu masa itu ketika nak memulakan penggambaran, tiba-tiba penyakit Ustaz Kazim menyerang semula. Sehinggakan kulit beliau berdarah. Apa pun situasi berkenaan dapat diatasi dengan baik,” ujarnya.

Justeru, Mawi berharap agar penonton terhibur dan dapat menerima mesej yang ingin disampaikannya menerusi filem tersebut. Malah Mawi terbuka untuk menerima sebarang kritikan mengenai filemnya.

“Zim Zim Ala Kazim” yang akan ditayangkan di pawagam pada 13 Jun ini mengisahkan sekumpulan pencari hantu yang sering melakukan aktiviti paranormal dan nekad untuk membantu Ustaz Kazim yang terkena gangguan sihir.

Filem ini turut dibintangi barisan pelakon seperti Bell Ngasri, Anas Tahir dan Shanthesh Kumar selaku teraju utama, dibantu oleh Elvina Chua, Rosnah Johari, Iqram Dinzly, Zarina Anjoulie, Man Raja Lawak dan ramai lagi.