Siapa sahaja tidak mengenali pengarah, penerbit, penulis skrip dan pelakon, Datuk Yusof Haslam, salah seorang figura terkenal dalam dunia perfileman tempatan sejak tahun 1972.

Setelah membintangi beberapa filem, Yusof Haslam bergelar pengarah pada 1991 menerusi filem pertamanya “Bayangan Maut” dan beberapa filem termasuk “Pemburu Bayang” (1993), “Sembilu” (1994) dan “Maria Mariana” (1996), sebelum bersara sebagai pengarah pada 2005.

Namun apa yang membuatkan Yusof Haslam memperoleh jolokan ‘Six Million Dollar Man” adalah selepas filem “Sembilu II”, lakonan Datuk Awie, Erra Fazira dan Ziana Zain, berjaya meraih kutipan melebihi RM 6 juta, menjadikannya filem tempatan dengan kutipan tertinggi sepanjang zaman pada tahun 1995.

Legasi Yusof Haslam, yang kini memegang jawatan sebagai Pengarah Urusan di syarikat produksi Skop Productions, tidak terhenti begitu sahaja kerana bakatnya itu diwarisi oleh dua anak lelakinya, Syamsul dan Syafiq, dengan cemerlang. Bak kata pepatah, ke mana tumpahnya kuah, kalau tidak ke nasi.

Sentuhan unik Syafiq Yusof

Filem aksi bertemakan kepolisan arahan Syafiq Yusof, “Sheriff: Narko Integriti” terus mendominasi pawagam pada tahun 2024 dengan jumlah kutipan pecah panggung RM52 juta dalam 18 hari tempoh tayangan di seluruh negara.

GM4VCSfa4AAFhAG

Sejak bermulanya tayangan awal di pawagam, filem terbitan bersama Skop Productions dan Astro Shaw itu meraih maklum balas positif daripada penonton yang nyata kagum dengan babak-babak aksi setanding naskhah dari Hollywood.

Filem yang mengetengahkan tema ‘polis tangkap polis’ ini menampilkan gandingan barisan pelakon hebat tanah air seperti Zul Ariffin, Syafiq Kyle, Azira Shafinaz, Elizabeth Tan dan Dato’ Aaron Aziz sebagai tunjang utama.

MV5BNmQwZTVkOTktMjM3NS00ODIzLTk4M2UtMTc5MDU1NWE3NTZlXkEyXkFqcGdeQXVyMTYxNTg0NDQw. V1

Dengan kutipan sebegitu, “Sheriff” dilihat mempunyai potensi besar untuk memecahkan rekod kutipan filem aksi komedi “Polis Evo 3” yang mencecah RM54 juta selama dua bulan tayangan di pawagam.

Filem arahan Syafiq itu turut diangkat sebagai filem aksi komedi nombor satu paling laris di Malaysia sepanjang masa, bahkan sehingga kini “Polis Evo 3” masih menduduki tangga teratas filem paling laris 2023.

screenshot 2023 07 21 at 10 54 58 am

Seperti apa yang pernah diberitahu oleh Yusof Haslam, Syafiq lebih terbuka untuk mencuba pelbagai genre dalam sentuhannya, bermula dengan psiko thriller, kemudian beralih kepada aksi, komedi dan fiksyen.

Kunci utamanya dalam dunia pembikinan filem adalah tidak mudah berputus asa walau berdepan apa jua cabaran. Menurut Syafiq, bapa dan abangnya dianggap sebagai sifu dalam bidang perfileman dan mereka sentiasa memberi sokongan kepadanya.

Terdahulu, antara filem arahan Syafiq yang berjaya meraih kutipan tertinggi ialah “Abang Long Fadil 2” (2017) dengan kutipan RM18 juta, “KL Special Force” (2018) dengan kutipan RM12 juta dan “Misteri Dilaila” (2019) yang mengaut RM10 juta.

Karya Syamsul Yusof ungguli carta filem Malaysia

Sebelum duduk di bangku pengarah, Syamsul Yusof memulakan kerjayanya sebagai pelakon, sama seperti bapanya, bermula dengan watak-watak sampingan hinggalah menjadi teraju utama.

Tidak dapat dinafikan lagi, Syamsul adalah pengarah yang mendominasi industri filem tempatan dari aspek kutipan filem tertinggi. Sehingga kini, Syamsul telah mengarahkan 11 buah filem dengan jumlah kutipan keseluruhan melebihi RM160 juta.

Filem seram Islamik “Munafik 2” arahan Syamsul berjaya memecah rekod pada tahun 2018 sebagai filem dengan kutipan tertinggi iaitu RM48 juta dalam tempoh 12 hari tayangan.

Gara-gara kutipan itu juga, Syamsul bagai hilang kata-kata sehingga mengalami demam kerana terkejut dan tidak menjangka filem itu mampu mencatat kutipan luar biasa. Buat makluman, filem itu adalah filem kedua dari trilogi filem “Munafik”. Penggambaran filem “Munafik 3” telah dilakukan pada 2019.

50476219 2001926163236478 7057824920343937024 n

Tahun 2022 melakar sejarah luar biasa buat kerjaya Syamsul dan industri perfileman tempatan apabila berjaya mencetus fenomena dengan filem epik “Mat Kilau: Kebangkitan Pahlawan” yang mencatat kutipan hampir RM100 juta.

Difahamkan filem “Mat Kilau” turut menjadi filem nombor satu dalam carta ‘box office’ mingguan selama lima minggu berturut-turut sekali gus memadamkan rekod filem besar Hollywood, “Avengers: Endgame”, yang meraih kutipan RM87 juta di Malaysia.

mat kilau 2 443x500 1

Dengan pencapaian itu, Syamsul membuktikan filem-filem tempatan mampu berdiri teguh andai hasilnya berkualiti serta menepati cita rasa penonton. Syamsul turut berharap ia dapat memberi semangat buah anak-anak seni untuk terus menghasilkan karya berkualiti dan memajukan industri perfileman tempatan.

Berbekalkan kos pembikinan sebanyak RM8 juta, filem ini dibintangi oleh Dato’ Adi Putra sebagai tokoh Mat Kilau, mengisahkan perjalanan bersama ayahandanya, Tok Gajah dan sahabat-sahabatnya berjuang mati-matian menentang penjajahan British di Tanah Melayu.

1650432

Menurut Yusof Haslam, dia melihat Syamsul sebagai seorang pengarah yang handal bermain dengan emosi dan penceritaan dalam filem-filem sentuhannya.

Maka tidak hairanlah Syamsul pernah dinobatkan sebagai Pengarah Terbaik di Festival Filem Malaysia (FFM) sebanyak tiga kali iaitu menerusi filem “KL Gangster”, “KL Gangster 2” dan “Munafik”.

Dalam perkembangan terbaharu, Syamsul telah menamatkan penggambaran filem aksi “The Original Gansgter” dan akan beralih tumpuan pada filem seram keempat arahannya, “Khawarij”. Filem itu menandakan kolaborasi pertama Syamsul bersama Astro Shaw.

Berikut merupakan senarai 10 filem Malaysia dengan kutipan tertinggi sepanjang zaman menurut sumber Wikipedia:

wiki

(Sumber foto: Skop Productions, Astro Shaw)