Bersempena dengan sambutan Hari Guru pada 16 Mei 2024, syarikat produksi Tanah Merah Ventures Sdn. Bhd. dan KalamAriff Holdings Sdn. Bhd. tampil dengan sebuah filem berjudul “Memoir Seorang Guru”.

Bukan sekadar naskhah biasa, filem ini juga adalah adaptasi daripada novel dengan judul sama hasil karya penulis, Allahyarham Azizi Haji Abdullah yang juga bekas seorang guru dan penerima Anugerah Penulis S.E.A. 1988 mewakili Malaysia.

Penerbitnya, Datuk Arisz Ab. Rahman berkata, pihaknya berminat untuk mengadaptasi novel berkenaan ke layar perak kerana karya Allahyarham itu cukup istimewa dan pernah menjadi bahan sastera pelajar Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) suatu ketika dahulu.

“Kami akui sudah banyak filem kisah guru dan pelajar diterbitkan, namun “Memoir Seorang Guru” mempunyai kelainan kerana ia bukan sahaja menceritakan tentang hubungan anak murid dan guru.

“Ia mengangkat mesej-mesej positif seperti nilai kasih sayang, mengenang budi dan kejayaan, kegagalan, penyesalan dan kisahnya begitu dekat dengan sesiapa sahaja yang pernah bergelar guru dan anak murid.

“Malah, penulis novel ini juga bekas seorang guru dan ia banyak mempengaruhi kisah dalam karya tersebut,” ujarnya.

Menurut Arisz, lebih istimewa lagi filem berkenaan juga mendapat kerjasama daripada Yayasan Guru Malaysia Berhad (YGMB).

“Setakat ini YGMB yang mempunyai keahlian beratus ribu daripada kalangan guru-guru yang kami lihat mereka mampu memainkan peranan membantu mempromosikan filem ini ke sekolah-sekolah.

“Selain itu, mereka boleh menyarankan kepada guru-guru yang lain agar mengajak anak-anak murid menonton filem ini di pawagam yang secara kebetulan ia ditayangkan dalam suasana semua pelajar merayakan sambutan Hari Guru,” ujarnya.

Memoir 11
Rosyam Nor sebagai Cikgu Sunan

“Memoir Seorang Guru” arahan Kyoll Hamzah mengisahkan tentang seorang guru bandar, Cikgu Sunan yang telah ditukarkan ke sebuah sekolah di pedalaman dan ditugaskan menjadi guru kelas di kelas paling corot.

Pelakon Datuk Rosyam Noor telah diberi peranan utama sebagai Cikgu Sunan. Filem ini turut menampilkan barisan pelakon kanak-kanak serta pelakon lain seperti Nabila Huda, Johan As’ari, Zul Huzaimi, Hariz Hamdan dan Trisha Ooi.

“Memoir Seorang Guru” bakal ditayangkan di pawagam pada 30 Mei 2024.