Hasrat penyanyi dan komposer Ajai untuk bekerjasama dengan idolanya, Datuk Awie akhirnya direalisasikan menerusi lagu “Cerita Rindu”.

Ajai atau nama sebenarnya, Mohd Faizal Maas, akui teruja apabila mendapat peluang keemasan itu memandangkan dirinya membesar dengan lagu-lagu dendangan vokalis kumpulan Wings tersebut.

Lagu “Cerita Rindu” yang dinyanyikan oleh Awie sendiri menjadi runut bunyi filem aksi pertama arahannya, “Rebel”.

“Ketika diberi peluang untuk menghasilkan lagu runut bunyi untuk filem “Rebel”, saya sangat teruja bila mana mendapat tahu Awie sendiri yang bakal menyanyikannya.

“Lirik lagu ini pula ditulis oleh Raizo Almirez, maka terhasillah sebuah karya yang begitu indah yang nyanyian Awie untuk runut bunyi ini.

“Saya memang mengkaji dan segala yang ada dalam kepala saya keluarkan untuk menghasilkan melodi sebegini, kerana saya tahu kekuatan dan kelunakan suara Awie memang memerlukan ‘frame’ lagu yang sebegini.  

“Saya percaya ramai peminatnya yang rindukan kelunakan suara Awie dalam lagunya dan peminat boleh nikmatinya kini dalam lagu terbarunya “Cerita Rindu”,” ujar Ajai.

Unhtitled
Ajai dan Awie saling bertukar cadangan sepanjang proses rakaman lagu “Cerita Rindu”

Tambah Ajai lagi, dia tidak berdepan sebarang masalah bekerjasama dengan Awie sepanjang proses rakaman lagu memandangkan masing-masing berpengalaman luas dalam bidang muzik.

Malah, kedua-dua mereka turut terbuka untuk saling berkongsi pendapat dan cadangan sepanjang proses rakaman lagu tersebut.

Filem “Rebel” yang diterbitkan oleh Wau Productions Sdn Bhd dan Rumah Produksi Merah Sdn Bhd telah memulakan tayangan di pawagam pada 2 Mei 2024.

Ia menampilkan Ben Amir dan MK K-Clique selaku teraju utama, serta dibintangi barisan pelakon lain seperti Shiqin Kamal, Noralbaniah, Azlan Komeng dan Awie sendiri.