Setelah 30 tahun berkecimpung dalam dunia perfileman, penyanyi dan pelakon legenda tanah air, Datuk Awie tampil dengan filem aksi pertama arahannya berjudul “Rebel: Berontak Untuk Berotak”.

Bercerita mengenai pengalamannya mengarah filem “Rebel”, Awie memberitahu ia berlaku setelah pertemuan dengan Allahyarham Ahmad Ibrahim atau lebih dikenali sebagai Mat London.

“Arwah bersama penerbit datang berjumpa saya dan kami berbincang mengenai filem “Rebel”, namun agak terkejut apabila mereka turut menawarkan saya mengarahkan filem ini.

“Secara jujurnya, saya anggap ini satu tanggungjawab yang besar. Apapun saya terharu dengan peluang yang diberikan dan menerimanya dengan hati terbuka.

“Tidak dinafikan tugas menjadi pengarah itu lebih sukar berbanding pelakon. Namun, sekurang-kurangnya saya belajar banyak perkara.

“Untuk filem aksi pertama ini mungkin ada beberapa kelemahan dan kekurangan, tetapi saya akan perbaiki sekiranya mendapat peluang sebegini pada masa akan datang,” ujarnya.

batch IMG 3432
Awie hadir ke malam gala tayangan perdana filem “Rebel” bersama anak bongsunya Putra Ahmad Andeeka

Memandangkan “Rebel” merupakah naskhah sulung buat dirinya selaku pengarah, Awie meletakkan harapan yang tinggi agar filemnya itu dapat diterima penonton.

Filem “Rebel” mengisahkan perseteruan antara dua individu iaitu Luka lakonan Ben Amir dan Bono lakonan MK K-Clique, meskipun mereka berada dalam pertubuhan sama.

Tambah pemilik nama lengkap Ahmad Azhar Othman itu lagi, filem “Rebel” tidak mempunyai unsur-unsur negatif mengenai kumpulan pertubuhan seperti yang didakwa sesetengah pihak.

Menurut Awie, kisah perjuangan berkaitan kumpulan pertubuhan yang cuba diketengahkan itu sudah lama ada dalam masyarakat, cuma kurang diambil tahu.

Malah Awie mengajak orang ramai untuk menonton filem itu terlebih dahulu sebelum membuat spekulasi, menghukum atau memberi komen negatif.

“Inti pati paling utama yang ingin saya sampaikan adalah sikap ‘rebel’ atau memberontak yang ada dalam diri dan jiwa seseorang individu.

“Dalam kehidupan, tiada manusia nak dilahirkan menjadi jahat. Tentu ada punca membuatkan seseorang individu itu mempunyai sikap ingin memberontak dalam diri, itu yang saya ingin tonjolkan dalam filem ini.

“Tengoklah dahulu apa yang diceritakan dan apa yang dipersembahkan. Apa yang kita perjuangkan dalam filem ini. Jadi, kalau kita tak tengok dan dengar komen orang dari luar saja, tak adil,” katanya.

batch IMG 3535
Barisan pelakon utama filem “Rebel: Berontak Untuk Berotak”

Awie ditemui di malam gala tayangan perdana filem “Rebel: Berontak Untuk Berotak” yang berlangsung di GSC The Starling Mall, Petaling Jaya, baru-baru ini.

Selain Awie, Ben Amir dan MK K-Clique, filem ini turut dibintangi Azlan Komeng, Shiqin Kamal, Fahd Majid, Jesse Lim, Razif Salimin serta penampilan kumpulan Wings dan Mat London.

Dihasilkan dengan kos hampir RM1 juta, filem ini diterbitkan oleh Wau Productions Sdn Bhd dan Rumah Produksi Merah Sdn Bhd.

“Rebel: Berontak Untuk Berotak” akan ditayangkan di pawagam seluruh negara mulai 2 Mei 2024.