Kerjaya pengawal keselamatan yang sering dipandang rendah memberi ilham kepada syarikat produksi Alfanazra Productions untuk menghasilkan sebuah filem komedi berjudul “Leha”.

Pengarahnya, Azaromi Ghozali berkata, dia menghasilkan filem “Leha” kerana menganggap ia satu tanggungjawab sebagai warga tempatan untuk mengangkat taraf pengawal keselamatan agar dipandang tinggi di mata masyarakat.

“Pada saya ini merupakan antara tarikan utama dalam filem ini. Selalunya orang memandang rendah kerjaya sebagai pengawal keselamatan, namun kali ini saya mengangkat mereka dengan sifat keberanian dan tanggungjawab.

“Sedangkan kita sedia maklum tentang pengorbanan mereka yang sangat besar dalam soal menjaga keselamatan orang awam.

“Boleh dikatakan filem ini satu penghargaan buat seluruh warga pengawal keselamatan dan seluruh ahli Persatuan Industri Keselaman Malaysia (PIKM),” ujarnya.

03

Dalam pada itu, Azaromi memilih genre aksi komedi kerana ingin menghiburkan penonton dengan lawak jenaka yang disampaikan dan sesuai untuk ditonton oleh semua lapisan masyarakat tanpa mengira umur.

“Saya mahu menampilkan sedikit kelainan berbanding filem aksi komedi yang lain, kerana dalam penceritaannya terdapat ‘plot twist’ yang semestinya akan memberikan kejutan kepada penonton.

“Kalau nak buat cerita air mata atau kisah seram, ia memang agak mudah, namun jika filem komedi, ia sangat subjektif kerana bukan senang untuk buat penonton.

“Setiap orang ada citarasa tersendiri. Inilah cabaran terbesar buat diri saya untuk mengarahkan sebuah filem komedi,” katanya.

“Leha” mengisahkan tiga orang pengawal keselamatan di sebuah kilang yang membantu menyelamatkan seorang gadis bernama Leha yang hampir menjadi mangsa culik gara-gara mempunyai maklumat dan dokumen mengenai jenayah pemerdagangan manusia di kilang tersebut.

Filem ini menampilkan barisan pelakon seperti Ali Puteh, Kodi Rasheed, D’boy Hamdan, Silfeny Osman, Khir Rahman, Cat Farish, Deen Wahab, Ikhwan Khairudin, Bidin Al Zaifa dan ramai lagi.

“Leha” akan mula ditayangkan di pawagam seluruh negara mulai 11 April 2024 sempena sambutan Hari Raya Aidilfitri.