Penyampai radio Tyzo Xander mengakhiri teka teki ramai apabila mengumumkan dirinya bakal memulakan tugas di stesen radio Islamik, IKIMfm pada 11 Mac 2024.

Tyzo atau nama sebenarnya, Tuah Zolqarnain Idris, akan mengendalikan segmen Inspirasi Pagi bersama penyampai radio Suffian Amrin dan Luqman Hakim, jam 6 hingga 10 pagi setiap Isnin hingga Jumaat.

Menurut Tyzo, dia membuat keputusan untuk memilih IKIMfm selepas menerima tawaran daripada empat stesen radio berbeza.

“Saya telah berbincang dengan pihak IKIMfm sebelum saya tunaikan umrah, apabila berada di sana Allah gerakkan hati saya untuk menerima tawaran daripada mereka.

“Walaupun IKIMfm mengetengahkan genre sedikit berbeza daripada stesen-stesen radio yang pernah saya bertugas sebelum ini, namun pengalaman 21 tahun di dalam dunia penyiaran radio ini memberi keyakinan kepada saya untuk berikan yang terbaik kepada pendengar,” katanya.

Snapinsta.app 431480830 737310435049743 797376680119193796 n 1080
Tyzo pilih IKIMfm selepas menerima empat tawaran stesen radio berbeza

Tyzo percaya dengan setiap yang pernah berlaku dalam hidupnya menjadikan dirinya lebih matang dan memikir jauh ke hadapan.

“Saya berharap peluang saya berada di IKIMfm ini akan menaikkan martabat IKIMfm bukan sekadar radio untuk didengari oleh umat Islam sahaja tetapi akan menjadi radio rujukan utama semua lapisan pendengar di Malaysia.

“Sudah tiba masanya untuk saya menyumbang kelebihan bakat dan kemahiran yang saya ada untuk agama dan negara,” katanya.

Pemenang trofi Penyampai Radio Popular, Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) Ke-35 itu mula menyertai dunia penyiaran bersama stesen radio Muzik FM pada 16 Julai 2004.

Tyzo sebelum ini bertugas sebagai penyampai radio Suria FM pada 2017, namun kontraknya berakhir 12 Januari lalu selepas enam tahun berkhidmat.

Selain itu, Tyzo juga pernah bertugas di stesen Ultra FM dan Pi Mai FM, sebelum beralih ke Selangor FM.