Pelakon dan penyanyi rock legenda tanah air, Dato’ Awie mengejutkan ramai apabila mendedahkan dirinya pernah menderita penyakit kanser buah pinggang pada empat tahun lalu.

Awie, atau nama sebenarnya Ahmad Azhar Othman, menceritakan pengalaman itu menerusi segmen Pagi On Point di stesen radio Kool 101 bersama Haiza dan Muaz.

“Saya ada masalah pada bahagian buah pinggang, ada tumor dan doktor sahkan itu adalah kanser tetapi ahamdulillah dikesan lebih awal.

“Semasa nak beritahu saya, doktor macam tergagap-gagap dan sangat mencurigakan. Ketika itu, saya rasa seperti darah naik ke muka dan mungkin masa saya sudah nak habis,” katanya menerusi temu bual itu.

Menurut Awie, agak sukar untuk dirinya menerima kenyataan bahawa buah pinggangnya terpaksa dibuang dan meminta saranan doktor bagi memikirkan alternatif lain.

Tambah Awie lagi, dia akhirnya membuat keputusan untuk berjumpa seorang doktor pakar di sebuah hospital dan melakukan ujian imbasan sebelum dinasihatkan untuk menjalani pembedahan membuang tumor.

“Selepas berjumpa doktor pakar, ujian imbasan menunjukkan memang 95 peratus kanser. Akhirnya, saya setuju buat pembedahan buang tumor setelah puas dipujuk isteri, itu pun selepas empat bulan dapat rawatan.

“Doktor terpaksa tebuk tiga lubang dan masukkan kamera kerana tumor ini susah nak nampak sebab pada bahagian dalam. Alhamdulillah, pembedahan itu berjaya dan tumor bersaiz 2.7 sentimeter berjaya dikeluarkan,” katanya.

Difahamkan vokalis kumpulan Wings itu terpaksa tinggal di wad selama tiga hari berikutan kes COVID-19 sedang meningkat pada ketika itu.

Lebih membimbangkan, Awie bersama isteri dan anak kecil mereka dijangkiti COVID-19 ketika berada dalam proses pemulihan selepas pembedahan tersebut.

“Saya tak boleh ambil ubat sebarangan kerana masalah buah pinggang, jadi doktor terpaksa berikan saya steroid.

“Akibatnya muka jadi bengkak dan saya bersama isteri dan anak terpaksa berkurung dalam bilik selama sembilan hari. Saya mengalami kesukaran bernafas di mana nafas jadi pendek,” katanya.

Walau bagaimanapun, Awie menzahirkan rasa syukur kerana kesihatannya kini bertambah baik selepas melakukan pelbagai perubatan moden.