Pelakon Bront Palarae diangkat sebagai duta Festival Filem Antarabangsa Malaysia (MIFFest) yang kembali untuk edisi ketujuh bermula dari 21 hingga 28 Julai 2024.

Pelancaran MIFFest telah berlangsung dengan jayanya di Hotel ParkRoyal Collection, Bukit Bintang, Kuala Lumpur pada Khamis.

Tema “Uncaged” menandakan peralihan daripada sempadan atau era konvensional, bagi memperjuangkan penceritaan yang inovatif dan penerokaan wilayah sinematik yang belum diterokai sepenuhnya.

Bront, atau nama sebenarnya Nasrul Suhaimin Saifuddin, berbesar hati atas peluang menjadi duta buat kali kelima sekali gus menjayakan festival filem tersebut.

“Festival ini melambangkan perjumpaan semula tahunan, tradisi yang dihargai bagi meraikan hubungan yang telah kami bina dan pencapaian keseluruhan,” katanya.

GIEtIUybgAAno1U
2024 menandakan tahun kelima Bront Palarae menjadi duta MIFFest

Presiden dan Pengasas MIFFest, Joanne Goh teruja melihat festival ini telah memasuki tahun ketujuh dan berjaya meninggalkan impak dalam industri perfileman tanah air.

“MIFFest sudah memasuki tahun ke-7, satu pencapaian yang bagus. Saya sentiasa melihat MIFFest bukan sekadar festival mahupun perayaan, tetapi sebagai komitmen.

“Ia adalah komitmen untuk memupuk komuniti yang lebih baik, memupuk landskap pembikinan filem yang lebih sihat dan memupuk adegan seni organik yang lebih bertenaga,” katanya dalam satu kenyataan.

Tahun ini, MIFFest menjalin usaha sama dengan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) bagi meningkatkan pengaruh festival sekali gus mempamerkan kepelbagaian dalam industri perfileman Malaysia.

Sementara itu, MIFFest turut mengalu-alukan kehadiran pelakon Zizan Razak, yang memegang peranan sebagai juri MIFFest tahun lalu, selaku ahli Lembaga Penasihat pada tahun ini.