Personaliti televisyen Ahmad Fedtri Yahya terpanggil untuk memberi teguran kepada para ibu bapa untuk sentiasa mengawal tingkah laku anak-anak ketika berkunjung ke masjid atau surau untuk beribadah.

Fedtri menyuarakan perkara itu selepas melihat video-video tular memaparkan kanak-kanak yang mengikut ibu bapa ke masjid untuk solat berjemaah.

“Bayangkan tengah kusyuk solat, tiba-tiba kepala kena ketuk atau ada yang lari-lari depan saf, pijak cermin mata yang letak di situ. Macam-macam dugaan bawa anak tarawih atau jemaah di masjid.

“Niat memang nak didik anak ke masjid, tetapi kena tahu juga tahap kemampuan kita untuk kawal dan anak perangai macam mana.

“Kadang-kadang anak bukan umur setahun dua, dah agak besar tapi ‘buas’ waktu orang solat jemaah,” katanya.

@fedtriyahya

Bayangkan tengah kusyuk solat, tiba-tiba kepala kena ketuk atau ada yang lari-lari depan saf, pijak cermin mata yang letak di situ… Macam-macam dugaan bawa anak tarawih atau jemaah di masjid. Niat memang nak didik tapi kena tahu juga tahap kemampuan kita untuk kawal dan anak perangai macam mana. Kadang-kadang anak bukan umur setahun dua, dah agak besar tapi ‘buas’ waktu orang solat jemaah. Barangkali kena latih dan disiplinkan dulu sebelum boleh bawa ke jemaah. Atau duduk di barisan akhir yang tidak mengganggu… Semoga niat kita untuk didik dipermudahkan Allah, dan pada masa yang sama kena hormat semangat berjemaah. 💚

♬ original sound – Fedtri Yahya

Fedtri turut menyarankan ibu bapa yang tidak mampu mengawal anak-anak mereka di masjid atau surau, untuk solat di rumah atau menjaga anak secara bergilir-gilir demi menjaga keharmonian dalam kalangan jemaah.

“Barangkali kena latih dan disiplinkan dahulu sebelum boleh bawa untuk berjemaah. Atau duduk di barisan akhir yang tidak mengganggu dan menghormati orang lain. Yang penting kita nak jaga keharmonian.

“Takut ada orang yang hilang sabar dan naik tangan pada anak, dah jadi hal lain. Mungkin pahala kita bersabar dan bertolak ansur lebih tinggi berbanding ketika kita berada di depan saf jemaah itu,” katanya.

Rata-rata wargamaya bersetuju dengan nasihat yang diberikan oleh Fedtri dan tidak kurang juga yang menceritakan pengalaman berdepan kanak-kanak yang tidak menjaga tingkah laku di masjid.

Terdahulu, tular di media sosial video-video memaparkan tingkah laku kanak-kanak mengganggu jemaah yang sedang menunaikan solat dengan mengalih kerusi serta memukul kepala seorang jemaah perempuan.