Lembaga Penapisan Filem (LPF) tidak akan meluluskan mana-mana filem yang memaparkan gaya hidup LGBTQ (lesbian, gay, biseksual, transgender dan kelompok yang mempersoal identiti seksual diri) bergantung kepada keseluruhan jalan cerita.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Saifuddin Nasution berkata, filem yang mengandungi unsur komunisme, Islamofobia, bertentangan dengan akidah Islam dan ajaran sesat juga tidak akan diluluskan untuk tayangan.

Menurut Saifuddin, sejak beberapa tahun kebelakangan ini terdapat peningkatan bagi filem yang mengandungi unsur-unsur bertentangan dengan pegangan dan norma kehidupan masyarakat di Malaysia.

“Dalam konteks ini suka saya memaklumkan, kerajaan Malaysia tidak pernah meratifikasi mana-mana konvensyen antarabangsa berkaitan LGBTQ serta tidak pernah mengiktiraf sebarang gaya hidup LGBTQ.

Beliau memberi penerangan ketika Sesi Menjawab Soalan Lisan dan Sesi Penerangan Berkenaan Pemerkasaan Lembaga Penapis Filem (LPF) di Dewan Rakyat pada Khamis.

Tambah beliau lagi, LPF berdepan pelbagai cabaran dalam memenuhi jangkaan pelbagai pihak termasuk penggiat industri filem dan penyiaran serta tahap penerimaan dan kematangan khalayak penonton.

Malah, beliau turut memberi jaminan bahawa Lembaga Penapisan Filem (LPF) bersikap terbuka dalam memberi khidmat nasihat bagi membantu semua pihak.

“Dalam menjalankan tugas mengimbangi ini, LPF memberi jaminan bahawa sifat fleksibiliti kita adalah untuk menggalakkan dan merangsang pertumbuhan industri filem tempatan.

“Pada masa sama, tata kelola dan peraturan dan undang-undang sedia ada juga harus dilaksanakan,” katanya.