Penyanyi dan komposer Amir Jahari menzahirkan rasa syukur apabila berjaya memiliki sebuah kereta jenama Perodua Alza yang juga merupakan kereta pertamanya.

Pemenang Anugerah Juara Lagu Ke-38 (AJL38) itu nekad untuk membeli sebuah kereta setelah lama menyimpan wang demi keselesaan keluarga dan anak-anaknya, terutamanya untuk perjalanan jauh.

Menurut Amir atau nama lengkapnya Mohamad Amirullah Jahari menjelaskan, wang yang disimpan merupakan hasil titik peluhnya sendiri dan bukanlah hasil daripada wang kemenangan AJL38.

“Kalau dulu, saya rasa benda ini mustahil. Tetapi bila saya nekad nak bagi keselesaan untuk anak-anak apabila kami berjalan jauh serta nak jemput dan bawa keluarga dari Sarawak bersiar-siar di Kuala Lumpur. Perlahan-lahan saya nampak jalannya.

“Masa tular kisah saya hidup susah, macam-macam orang kata. Ada yang suruh saya kerja ‘e-hailing’, kerja kilang, kerja kedai serbaneka 24 jam. Ada yang cakap jangan buat muzik, jangan malas dan jangan memilih kerja.

“Mereka berpendapat yang muzik tak sesuai untuk saya dan anggap saya tiada simpanan. Macam-macam. Padahal semasa video itu tular, hidup saya dah semakin baik,” jelasnya menerusi perkongsian di laman Instagram.

Tambah pelantun lagu “Hasrat” itu lagi, antara pekerjaan yang pernah dilakukan ialah menjadi tenaga pengajar di sebuah sekolah rendah dan institusi pendidikan seni, servis mencipta lagu serta menjadi pengacara program ‘travelog’, “Khemah Kita Bah”.

Dedah Amir, titik permulaan untuk dirinya kembali bermain muzik adalah selepas kehilangan ayahanda tercinta, Allahyarham Jahari Seman yang meninggal dunia pada 20 Mei 2022 akibat kanser.

Perkongsian Amir mendapat perhatian ramai termasuk rakan-rakan selebriti yang mengucapkan tahniah atas kejayaannya menerusi ruangan komen.