Minat mendalam terhadap muzik tradisional dan nusantara merupakan antara faktor utama pelakon Zahiril Adzim bersetuju untuk membintangi filem seram arahan Azaromi Mohd Ghozali, “Waruga: Kutukan Ilmu Hitam”.

Menurut Zahiril yang pernah menuntut di Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (ASWARA), muzik tradisional terutamanya gamelan mempunyai aura serta daya tarikan tersendiri.

“Saya memang suka akan muzik-muzik tradisional, terutamanya gamelan. Waktu saya menuntut di ASWARA dahulu, memang boleh dikatakan setiap hari saya dengar.

“Saya kalau dengar ada orang mainkan muzik gamelan saya akan berhenti seketika dan tengok persembahan itu sebab ia seakan-akan ‘merasuk’ kita.

“Walaupun filem “Waruga: Kutukan Ilmu Hitam” ini tiada muzik gamelan, tetapi ia masih menerapkan elemen muzik tradisional dan itu yang membuatkan saya tertarik untuk menjadi sebahagian daripada filem ini,” katanya.

coIMG 2426

Zahiril atau nama lengkapnya Muhammad Zahiril Adzim Mohd Mokhtar ditemui di malam gala dan tayangan perdana filem “Waruga: Kutukan Ilmu Hitam” yang berlangsung di GSC The Starling Mall, Petaling Jaya, baru-baru ini.

Dalam pada itu, Zahiril turut menceritakan beberapa pengalaman seramnya termasuk berdepan kelibat yang menyerupai seorang pelakon pembantu ketika berada di lokasi penggambaran.

“Gangguan ini sebenarnya berlaku secara berperingkat dalam tempoh seminggu penggambaran, bermula dengan gangguan-gangguan pada alatan elektronik, sehinggalah cermin kereta pengarah dipecahkan dan seorang pelakon lagak ngeri jatuh dari bumbung hingga patah tulang pinggul.

“Ada suatu petang, saya tiada babak jadi saya tidur di sofa sehingga hampir ke waktu maghrib. Ketika saya bangun, saya terlihat pelakon pembantu yang menjadi hantu sedang disolek di sebelah kanan saya.

“Apabila saya ingin naik ke tangga, saya nampak seorang kru sedang duduk kaku di tangga sambil memandang saya, seolah-oleh ingin meminta tolong. Di belakangnya pula, ada seorang lagi pelakon pembantu yang sama seperti saya lihat tadi. Rupa-rupanya saya dan kru itu terlihat kelibat sama,” katanya.

Namun begitu, Zahiril mengakui tidak serik untuk membintangi filem-filem seram, termasuk sekuel “Waruga: Kutukan Ilmu Hitam” pada masa akan datang, bergantung kepada jalan cerita dan skrip yang ditawarkan.

Selain Zahiril, filem ini turut dibintangi Datin Elvina Mohamad, Eriza Allya, Sahronizam Noor dan Ruminah Sidek. “Waruga: Kutukan Ilmu Hitam” kini menghantui pawagam seluruh negara mulai 15 Februari 2024.