Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim memberikan sumbangan buat seniwati Datuk Sarimah Ahmad dan seniman Dharma Harun Al-Rashid yang mengalami masalah kesihatan.

Menerusi perkongsian di laman Facebook, Anwar menerusi program Ziarah Madani mewakilkan Setiausaha Politik, Farhan Fauzi bagi menziarahi kedua-dua pelakon veteran berkenaan pada Khamis.

“Setiausaha Politik saya, saudara Farhan Fauzi berkesempatan menziarahi seniwati Dato’ Sarimah Ahmad dan seniman Dharma Harun Al-Rashid.

“Mereka yang pernah terkenal dalam pentas layar negara menerusi karya masing-masing kini diuji dengan musibah penyakit yang amat mengesankan.

“Dalam pertemuan ini, saudara Farhan turut menyampaikan sumbangan daripada pihak saya bagi membantu urusan harian dan perubatan mereka,” ujarnya.

Dalam perkongsian sama, Anwar turut menitipkan doa agar kedua-dua pelakon veteran itu kesihatan yang baik agar dapat menjalani kehidupan bersama keluarga.

“Saya mendoakan mereka berdua dikurniakan afiyah serta sentiasa diberikan kekuatan untuk meneruskan kehidupan bersama keluarga tercinta, Insya-Allah,” titipnya.

Terdahulu, Sarimah yang terkenal dengan filem klasik “Madu Tiga” dan “Ibu Mertuaku” disahkan menghidap kanser kolon tahap tiga pada tahun 2022 selepas kerap berasa sakit di bahagian perut.

Difahamkan Sarimah kini bebas dari penyakit tersebut selepas menjalani pembedahan.

Sementara itu, Dharma yang terkenal dengan filem “Adik Manja” pula mengalami beberapa kesan sampingan seperti kesukaran untuk bertutur dan mengingati sesuatu serta menghidap asma akibat serangan angin ahmar pada 2019.