Pelakon Fattah Amin tidak menyangka lakonannya menerusi filem seram Indonesia berjudul “Trinil: Kembalikan Tubuhku” berjaya meninggalkan impak besar terhadap penonton di negara jiran itu.

Menurut Fattah, atau nama lengkapnya Abdul Fattah Mohd. Amin, dia mengakui teruja melihat sambutan baik dan maklum balas positif daripada peminat Indonesia.

Malah, menerusi video yang dimuat naik di media sosial, terdapat seorang peminat berusia belasan tahun yang menangis kerana terkesan dengan watak Fattah sebagai Yusuf dalam filem tersebut.

“Alhamdulillah, watak saya sebagai Yusuf dalam filem Trinil: Kembalikan Tubuhku diterima baik oleh penonton di sana walaupun ini merupakan filem pertama saya dari Indonesia.

“Ada peminat menangis kerana sedih dengan watak saya. Dia tinggal di Bandung dan sanggup datang ke Jakarta untuk berjumpa dengan saya. Bila ditanya, rupanya dia sedih dengan kejadian yang berlaku pada Yusuf,” katanya menerusi Kosmo!

Dalam pada itu, penerbit Azlin Hilda Abdul Latif berkata, faktor utama Fattah Amin dipilih sebagai satu-satunya pelakon Malaysia membintangi filem berkenaan adalah kerana kredibilitinya.

“Ketika filem ini hendak dihasilkan, ketika itu juga filem “Mat Kilau” tengah hangat di pawagam. Jadi, pengarah Hanung Bramantyo tertarik dengan watak Fattah dalam filem itu.

“Namun, pemilihannya bukanlah sekadar kemampuan lakonan semata-mata, tetapi popularitinya juga memainkan peranan penting dan Fattah sudah ada peminatnya sendiri di Indonesia.

“Filem “Trinil: Kembalikan Tubuhku” telah membuatkan dia semakin dikenali,” jelasnya menerusi satu kenyataan.

Selain Fattah, filem itu turut dibintangi barisan pelakon Indonesia seperti Carmela van der Kruk, Rangga Nattra, Shalom Razade dan Wulan Guritno.

Lebih istimewa lagi, penyanyi Aina Abdul telah diberi peranan untuk menyanyikan runut bunyi filem berkenaan berjudul “Kasih Merintih”.

Filem “Trinil: Kembalikan Tubuhku” terbitan syarikat produksi Malaysia, Seven Skies Motion Sdn. Bhd, kini ditayangkan di pawagam seluruh Malaysia mulai 22 Februari 2024.