Pelakon dan pengacara Datin Lisa Surihani akhirnya memberi kata putus apabila dipelawa untuk menyertai rancangan tadarus Al-Quran, “Jom Khatam” terbitan Astro Oasis sempena bulan Ramadan tahun ini.

Menurut Lisa, sebelum ini dia beberapa kali menolak tawaran untuk tampil dalam rancangan itu pada tahun-tahun sebelumnya kerana merasakan dirinya belum bersedia sepenuhnya.

“Bila dijemput untuk sertai “Jom Khatam” (Ramadan, Astro Oasis) tahun ini, saya berdoa kepada Allah swt. Pasangkan niat dengan betul. Anggap ia satu kelas mengaji, di mana bacaan kita dipantau Qari Qariah, dan betulkan mana-mana yang tersilap.

“Jikalau penglibatan saya ini dapat membuka pintu hati mereka yang bergelut seperti saya untuk jadikan Al-Quran sebagai ‘kawan baik’ mereka, Ya Allah, bukakanlah pintu ruang dan peluang itu untuk mereka dan permudahkan usaha mereka.

“Tidak perlu fikirkan apa agaknya tanggapan mereka di luar sana yang mungkin kurang positif, tetapi lakukannya semata-mata kerana Allah SWT,” titipnya menerusi perkongsian di laman Instagram.

Snapinsta.app 425676638 18409938340017449 7666729828085833159 n 1080

Tambah pemilik nama lengkap Lisa Surihani Mohamed itu lagi, dia memasang niat agar hubungannya dengan Al-Quran dapat terus diperbaiki dari semasa ke semasa.

Lisa turut berkongsi usahanya untuk memperbaiki bacaan kitab suci itu dengan menyertai kumpulan tadarus bersama qariah kawasan perumahan, mengaji atas talian, serta menyertai kelas tajwid dan kelas tadabbur.

“SubhanAllah, memang mencabar. Dengan pelat huruf R lagi. Syukur Alhamdulillah, saya dikelilingi keluarga dan sahabat rapat yang banyak memberi dorongan.

“Saya ingat lagi salah seorang Ustaz itu pernah berkata “Sebelum pandai itu, belum pandai kan? Tapi bagaimana nak pandai kalau berdiam sahaja tak buat apa-apa?” SubhanAllah,” ujarnya.

Lisa mengakhiri perkongsiannya dengan ucapan penghargaan buat semua pihak yang memberi sokongan serta dorongan kepadanya termasuk suami, Datuk Yusry Abdul Halim.