Usahawan dan personaliti media sosial Nur Fathiah Syazwana yang dikenali sebagai Cleopatra, menafikan dirinya telah berkahwin dengan bekas Timbalan Ketua Polis Negara (KPN), Tan Sri Mohd Bakri Mohd Zinin setelah menerima sijil pernikahan dari Thailand, tahun lalu.

Menurut pemilik nama lengkap Nur Fathiah Syazwana Shaharuddin itu, dia tidak pernah ke negara tersebut untuk melangsungkan perkahwinan.

“Saya mahu bersihkan imej, kerana saya tidak pernah berkahwin dengan Bakri dan mahu siasatan dilakukan pihak berkuasa mengenai sijil nikah palsu itu.

“Harap perkara ini dapat diselesaikan secepat mungkin. Saya belum buat laporan polis. Sebenarnya saya cuba nak elakkan kerana tidak mahu menjatuhkan reputasi sesiapa,” katanya menerusi Astro Awani.

Bekas calon kerusi Parlimen Batu dalam Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) itu telah hadir ke prosiding sebutan kes di hadapan Hakim Syarie, Wan Mohd Najib Wan Hamat di Mahkamah Rendah Syariah Kuala Lumpur pada Isnin.

Sementara itu, peguam syarie yang mewakili Nur Fathiah, iaitu Datuk Akberdin Abdul Kader memaklumkan anak guamnya telah memfailkan permohonan pengesahan kononnya berlaku perkahwinan dengan Mohd Bakri.

“Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) telah mengesahkan dokumen itu adalah palsu dan mahkamah akan membuat keputusan berpandukan siasatan JAWI walaupun jelas sijil nikah itu palsu.

“Kes ini agak unik, biasanya orang datang ke mahkamah untuk pengesahan pernikahan, tetapi anak guam saya hadir ke mahkamah untuk pengesahan pernikahan yang tidak pernah berlaku,” katanya.

Mohd Bakri bagaimanapun tidak hadir ke prosiding tersebut kerana menghidap penyakit parkinson dan kanser prostat.

Terdahulu, Nur Fathiah menyangkal dakwaan yang mengatakan dia telah melangsungkan perkahwinan dengan Mohd Bakri selepas memuat naik foto mereka di konsert ‘Senandung Nusantara Ethnochestra oleh Erwin Gutawa dan Jay Subyakto’.